Att köra sportbil genom en tunnel är ett av livets små glädjeämnen. Men Porsche vill inte att körningen ska störas av fumlande med knappar.
Nu avslöjas ett nytt patent där bilen själv känner igen att en tunnel närmar sig och optimerar ljudupplevelsen åt föraren. Uppgifterna rapporteras av CarBuzz som hittat patentet.
Missa inte: Vår provkörning av Porsche 911 Carrera S
Identifierar tunnlar med kameror
Patentet registrerades 23 oktober och visar hur bilen med hjälp av kameror och bildigenkänning ska avgöra om vägen går in i en tunnel. Det gör att systemet fungerar även på platser där kartor inte vet att en tunnel finns.
Porsche vill inte riskera att du missar din chans till en perfekt tunnelrepa, skriver CarBuzz.
När en Porsche, till exempel en 911 GT3 med 518 hk boxer-sexa, närmar sig en tunnel ska föraren få välja mellan två lägen. Det ena är skapat för ljudälskare: rutorna åker ner, sportläget aktiveras och aktiva avgasventiler öppnas.
Bilen kan till och med växla ner en eller två växlar för att höja varvtalet. Allt för maximal ljudtrivsel.
Det andra läget gör motsatsen. För de som inte uppskattar motorvrål kan bilen stänga avgasventilerna, höja komforten och använda stereons aktiva bullerdämpning för att dämpa ljudet genom hela tunneln. Ett slags tyst zon mitt i motorljudets fest.
Även anpassad för elbilar och cabrioleter
Porsche nämner också att funktionen kan anpassas för cabriolet. Då kan bilen rekommendera att föraren stannar och fäller ner taket innan tunneln börjar. Systemet kan även höja kupévärmen så att det inte blir kallt när rutorna öppnas.
Tekniken är inte bara för bensinmotorer. Enligt CarBuzz tar patentet också höjd för elbilar. I Taycan kan systemet förstärka och förfina bilens syntetiska ljud så att även elåkarna får extra akustik när väggarna kommer nära.
Det är ännu oklart om funktionen hamnar i serieproduktion. Porsche betonar att patent främst handlar om att skydda idéer och teknik. Men entusiaster runt om i Europa lär hoppas att tunnel-läget blir verklighet.
Inte minst i Stockholm där sträckor som Norra länken och Södra länken ger perfekta förutsättningar för lite kontrollerad akustisk glädje.
Frågan är bara: vågar någon ha det tysta läget aktivt?
Läs även: Ny funktion: Bilen varnar när du är för gammal för att köra