Hoppa till innehåll

Porsche planerar tunnel-läge som ska maxa motorljudet

Snart kan bilen själv växla ner, öppna ventilerna och göra tunnlar roligare utan att du trycker på en enda knapp.

Att köra sportbil genom en tunnel är ett av livets små glädjeämnen. Men Porsche vill inte att körningen ska störas av fumlande med knappar.

Nu avslöjas ett nytt patent där bilen själv känner igen att en tunnel närmar sig och optimerar ljudupplevelsen åt föraren. Uppgifterna rapporteras av CarBuzz som hittat patentet.

Identifierar tunnlar med kameror

Patentet registrerades 23 oktober och visar hur bilen med hjälp av kameror och bildigenkänning ska avgöra om vägen går in i en tunnel. Det gör att systemet fungerar även på platser där kartor inte vet att en tunnel finns.

Porsche vill inte riskera att du missar din chans till en perfekt tunnelrepa, skriver CarBuzz.

När en Porsche, till exempel en 911 GT3 med 518 hk boxer-sexa, närmar sig en tunnel ska föraren få välja mellan två lägen. Det ena är skapat för ljudälskare: rutorna åker ner, sportläget aktiveras och aktiva avgasventiler öppnas.

Bilen kan till och med växla ner en eller två växlar för att höja varvtalet. Allt för maximal ljudtrivsel.

Det andra läget gör motsatsen. För de som inte uppskattar motorvrål kan bilen stänga avgasventilerna, höja komforten och använda stereons aktiva bullerdämpning för att dämpa ljudet genom hela tunneln. Ett slags tyst zon mitt i motorljudets fest.

Även anpassad för elbilar och cabrioleter

Porsche nämner också att funktionen kan anpassas för cabriolet. Då kan bilen rekommendera att föraren stannar och fäller ner taket innan tunneln börjar. Systemet kan även höja kupévärmen så att det inte blir kallt när rutorna öppnas.

Tekniken är inte bara för bensinmotorer. Enligt CarBuzz tar patentet också höjd för elbilar. I Taycan kan systemet förstärka och förfina bilens syntetiska ljud så att även elåkarna får extra akustik när väggarna kommer nära.

Det är ännu oklart om funktionen hamnar i serieproduktion. Porsche betonar att patent främst handlar om att skydda idéer och teknik. Men entusiaster runt om i Europa lär hoppas att tunnel-läget blir verklighet.

Inte minst i Stockholm där sträckor som Norra länken och Södra länken ger perfekta förutsättningar för lite kontrollerad akustisk glädje.

Frågan är bara: vågar någon ha det tysta läget aktivt?

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Brandon Woyshnis / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.