Audi e-tron lanserades 2018 och har tillverkats i 150 000 exemplar. Alla som kört en e-tron vet att bilen är mycket tyst och bekväm, men också att den sörplar i sig en hel del ström och inte känns så sportig.
Målet för Audis ansiktslyftning har varit att behålla de goda egenskaperna och förbättra svagheterna.
Med förbättringarna kommer också ett namnbyte. Audi e-tron döps om till Q8 e-tron. Och S-modellerna kallas SQ8 e-tron. Detta görs för att visa var modellen hör hemma i Audis modellprogram: på toppen.
Några små förändringar i Audis designspråk gör debut i Q8 e-tron, till exempel är Audi-ringarna inte är kromade och så har en lasergraverad logga och modellbeteckning tillkommit på B-stolpen.

Längre räckvidd för alla versioner
Räckvidd är en viktig egenskap i en elbil, särskilt i premiumsegmentet. Köparna vill slippa räckviddsångest och omaket att stanna och ladda. Två faktorer påverkar räckvidden: förbrukning och batterikapacitet. Audi har jobbat på båda fronterna.
Eftersom det är en facelift och inte en helt ny modell är karossens former som den är, men Audi har gjort flera små förbättringar för att minska luftmotståndet från 0,26 till 0,24 Cw
För den coupéformade Sportback-versionen och från 0,28 till 0,27 Cw för den vanliga karossvarianten.

Ett annat sätt att minska förbrukningen är att göra elmotorn effektivare. Det har Audi gjort genom att öka antalet spolar i motorn. Det ger ett högre vridmoment och i praktisk körning innebär det att mindre energi går åt för att få önskat vridmoment.
Nya batterier med högre energitäthet har det möjligt att öka kapaciteten. Den enklaste modellen, Q8 e-tron 50, får 89 kWh netto, vilket ger en WLTP-räckvidd på 48 mil med standardkarossen och 50 mil med Sportback-versionen. Det är en förbättring med 40 procent, enligt Audi.
Mellanmodellen, Audi Q8 e-tron 55, får ett batteri på 106 kWh netto. Det ger en räckvidd på 58 respektive 60 mil. En förbättring med 30 procent.
Toppmodellen Audi SQ8 e-tron får samma batteri som 55-modellen, men det högre effektuttaget ger kortare räckvidd. 50 mil gäller för båda karossvarianterna.

Snabbare laddning för alla versioner
Med de nya batterierna kommer också snabbare laddning. Gamla Audi e-tron är känd för en jämn laddkurva. Det behåller Audi, men den hamnar på en högre effektnivå.
50-modellen får en höjd maxladdning, från 120 kW till 150 kW. De dyrare modellerna får en höjning från 150 till 170 kW. 55-modellen ska kunna laddas från 10 till 80 procent på 31 minuter.

Sportigare körkänsla och rejäl dragvikt
För att ge Audi Q8 e-tron en sportigare körkänsla har flera förbättringar gjorts. En ny framaxel ska ge mer kommunikativ syrning. Luftfjädringen har anpassats för att minska oönskade karossrörelser och mjukvarande har optimerats för sportigare körning när så önskas. Det går nu att köra mer på sladd.
Andra förändringar är en lysande led-list mellan strålkastarna. Dessa har blivit mer avancerade och kan likt tidigare projicera trafikinformation på vägbanan framför bilen. Strålkastarna vrider ljusbilden när bilen ska byta fil. En nyhet är också att ”grillen” (single frame) framtill kan beställas i olika färger, till en början är dock denna möjlighet begränsad.
De nya motorerna ger högre effekt och kraftigare vridmoment i ett så kallat boost-läge, vilket också bidrar till sportigheten. 50-modellen kan ge 340 hk och 664 Nm, 55-modellen 409 hk och 664 Nm och S-modellen 504 hk och 973 Nm.
Dragförmågan är oförändrat 1 800 kilo för bromsade släp, men ett ökat vridmoment kan underlätta körning med släp.
Priser Audi Q8 e-tron
Nya Audi Q8 e-tron kan beställas från mitten av november med leverans under våren 2023.
Proline-utrustning är standard. De svenska priserna är:
Audi Q8 e-tron 50 (340 hk / 664 Nm)
799 900 kr
Audi Q8 e-tron 55 (409 hk / 664 Nm)
894 400 kr
Audi SQ8 e-tron (504 hk / 973 Nm)
1 013 300 kr
Tillägg för sportbackutförande: + 26 500 kr
