
Enligt Mikael Johnsson är Subaru BRZ Concept STI Los Angeles-salongens piggaste inslag. Hör
bara på ambitionen ”Best handling sports car in the world”!
BR i BRZ står för ”boxer” respektive ”rear wheel drive” och
bakhjulsdrift låter onekligen kul som start. Det som gör det extra intressant
är att man talar om relativt rimliga siffor vad gäller däckdimensioner och
effekt medan det som ska ge upplevelse istället är låg vikt och låg tyngdpunkt.
Visst anar man lite Mazda Miata-tänk här.
Redan den 30 november är det världspremiär för
produktionsbilen av BRZ på Tokyo Motor Show. Här i Los Angeles står en enligt
Subaru produktionsnära konceptbil, men då – för att skoja till det – av den
kommande, hetare STI-varianten.
Det betyder bland annat ett tak i kolfiber vilket sänker
tyngdpunkten ytterligare – och gör den till den lägsta bland bilar någonsin
tillverkade. De breda skärmarna känner man igen från Impreza WRX STI och
baktill finns både en stöddig vinge och rejäl diffusor. Jag var rädd att formen
skulle vara nästan för gammaldags i sina linjer (ungefär Ford Capri), men måste
säga att jag mycket lite att invända i verkligheten. Tyvärr går det inte att se
in i kupén, än mindre provsitta, så mina intryck hämtas uteslutande utanför
bilen. Inte ens när jag lutar mig under BRZ Concept STI blir jag klokare på
hjulupphängningar och annat. Konceptbilen är helt täckt inunder.
Chassimässigt ryktas det dock om att det blir McPhersonben
fram och en multilänkaxel bak. Motorn kommer att vara en helt ny generation
direktinsprutad 2-liters boxermotor. Ett litet baksäte ska finnas. Det här
låter skoj, eller hur?