Hoppa till innehåll

Prins Carl-Philip nervös inför Nürburgring

En del av årets Carrera Cup går på nordslingan. Prins Carl Philip avslöjar vad han tycker om ”det gröna helvetet” och hur det gick när ha tävlade mot ”pappa Kungen”. I nya numret av tidningen King intervjuas prins Carl Philip – bland annat om sitt motorintresse. Prinsen berättar om känslan efter uppkörningen, tävlandet med Janne […]

En del av årets Carrera Cup går på nordslingan. Prins Carl Philip avslöjar vad han tycker om ”det gröna helvetet” och hur det gick när ha tävlade mot ”pappa Kungen”.

I nya numret av tidningen King intervjuas prins Carl Philip – bland annat om sitt motorintresse. Prinsen berättar om känslan efter uppkörningen, tävlandet med Janne "Flash" Nilsson och sina förebilder i racingvärlden.

Prins Carl-Philip nervös inför Nürburgring

Prins Carl Philip berättar bland annat om sin motorhobby i majnumret av King.

Dessutom berättar han om känslan att sitta i en strippad Porsche 911 GT3 Cup, och han avslöjar hur det gick när han tävlade mot "pappa kungen" på Nürburgrings nordslinga.

I årets upplaga av Carrera Cup går en av delsträckorna på Nordschleife, och Carl Philip verkar ha enorm respekt för "det gröna helvetet".

– Jag blir nervös bara jag tänker på det. Nürburgring är en av världens mest krävande banor. Att köra där mot 200 andra galna Porscheförare ska bli … intressant, säger han.

King: Vilket är ditt första motorsportsminne?
– Jag hade ett stort bilintresse redan när jag var väldigt ung – tio-elva år, skulle jag tro – och följde med pappa på Svenska rallyt. Jag fick åka med en racingförare på en delsträcka, och det var riktigt roligt. Jag satt bredvid, trots att jag knappt såg ut genom vindrutan – jag fick sitta på en kudde för att kunna spänna fast mig. Jag kommer även ihåg att vi körde över ett rejält hopp, och det var så klart riktigt spännande. Men jag var aldrig rädd, vad jag kan minnas.

King: I år kommer du att tävla med en Porsche 911 GT3 Cup – hur beskriver man den för någon som inte har suttit i en bil med 450 hästkrafter?
– Jag vet inte. Grejen är den att jag inte heller har suttit i den bilen, eftersom den är ny för i år. Däremot har jag kört en version med 430 hästkrafter tidigare, och den kan jag beskriva: bilen är väldigt rå, allt onödigt tjafs är bortplockat. Det finns ingen AC, självklart ingen stereo, inga finesser över huvud taget – allt är väldigt avskalat. Den väger lite och all styrka och vikt sitter i rumpan, något som gör den svår att köra – vilket jag tror många har förstått. Jag snurrade av en hel del första året – det är väldigt lätt att "gå på gas" för snabbt. Eftersom all vikt sitter där bak blir det en viktförändring när du gasar eller släpper på gasen, och all vikt flyttas från rumpan till framdelen av bilen – då tappar du all kontroll.

Även prinsens fotopraktik i Borneo, Vasaloppstävlingar och intresset för kitesurfing avhandlas.

Hela intervjun med snygga bilder kan du läsa i majnumret av King som utkommer den 21 april.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.