Trots att mellanstora suvar är det viktigaste segmentet på den svenska elbilsmarknaden har vi fått vänta på Kia EV5. Orsaken är att EV5 bara tillverkades i Kina till en början, något som rimmade illa med EU:s höjda tullar för elbilar från Kina.
Därför tvingades Kia starta tillverkning i Sydkorea för EV5:or som ska exporteras till Europa.
Kia EV5 är 462 cm lång (40 cm kortare än EV9, 31 cm länge än EV3) och kan storleksmässigt liknas vid en elektrisk Kia Sportage.
Läs även: Kia EV5: eldriven SUV med 530 km räckvidd – utmanar Model Y

530 km räckvidd
EV5 har ett batteri på 81,4 kWh som ger upp till 530 km räckvidd (WLTP). Snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta cirka 30 minuter.
Tack vare Vehicle-to-Load (V2L) kan bilen även användas som strömkälla – upp till 3,6 kW via inre eller yttre uttag. Kia har också förberett modellen för framtida Vehicle-to-Grid-användning (V2G).
Bara framhjulsdrift – till en början
Kia EV5 har börjat säljas i tre olika utrustningsnivåer. Till den högsta nivån, GT Line, går det att välja till panoramatak. Leveranserna börjar efter nyår.
Till en början säljs Kia EV5 bara med framhjulsdrift och ett stort batteri kallat Long Range. Dragvikten är 1200 kg.
Framöver kan vi vänta oss både en billigare version med mindre batteri framöver och en fyrhjulsdriven version av Long Range.

Priser Kia EV5
Kia EV5 FWD Long Range
553 900 kronor
Kia EV5 Plus FWD Long Range
588 900 kronor
Kia EV5 GT Line FWD Long Range
622 900 kronor
Kia EV5 GT Line Panorama FWD Long Range
634 900 kronor
