Fredrik Huldt tog på sig skitgörat att resa till Maranello i norra Italien, tillika Ferraris egen lilla by, för att provköra Ferrari 430 Scuderia.
430 Scuderia är inte det vackraste Ferrari har tillverkat – däremot det bästa!
Hur är första intrycket av 430 Scuderia?
FH: Ja, när man vet lite om vilka egenskaper man ska förvänta sig ser den faktiskt ganska mesig ut. Den är nämligen inget ”fashion statement”, snarare ett arbetsverktyg, en effektiv yxa som lär hacka sönder en och annan av märkets konkurrenter.
Hur är den jämfört med en vanlig 430?
FH: Det är en annan värld, en värld där vanliga bilar växlar nästa lika snabbt som F1-bilar, där vanliga bilar har nästan lika bra bromsar som F1-bilar och där vanliga bilar har samma antispinnsystem som F1-bilar. Skillnaden mellan en vanlig 430 och en 430 Scuderia är som skillnaden mellan en Volvo V70 och en BMW M5 Touring.
Vad är det bästa med den?
FH: Att den har fantastisk precision och är otroligt effektiv, men trots detta oerhört lättkörd.
Och det sämsta?
FH: Ferraris tugg om att den är väldigt bekväm att köra till vardags. Den har sittkomfort som en gråsten och lågmäld som salig Pavarotti.
När kommer den att börja säljas, och till vilket pris?
FH: Bilen är faktiskt redan slutsåld i Sverige och grundpriset är 2.050.000 kronor.
Blev du överraskad av något?
FH: Att teknikutvecklingen fortsätter att accelerera i sån takt att vanliga 430, som nyss kändes så bra, redan känns lite förlegad.
Läs mer om 430 Scuderia i Auto Motor & Sport nummer 23, i butik den 8 november.
Missa heller inte provkörningen av denna superbil som dyker upp i vår webb-tv inom kort.