
Jaha, och hur är då nya Ford Focus ST att köra frågar ni! Jo, för att få veta hela sanningen måste ni så klart köpa tidningen men jag kan säga som så: den är inte det minsta dum! Fyra cylindrar + turbo spelar bra tillsammans och ljudsymposern som förstärker insugsljudet är rent av beroendeframkallande.
Vädret är fantastiskt. Bara ett enda moln på himlen i dag och stadiga 28 grader i skuggan. Dock glömdes badbyxorna hemma så jag fick ta chansen att grilla Fords prestandaingenjör Dieter Schwarz om växellådsvalen för ST. Framtiden ser ljus ut för oss analoga dårar.

Hittills har jag bara kört femdörrars halvkombin i färgen ”Tangerine Scream” men i morgon (i dag) väntar den stora nyheten: kombin. Ford hävdar nämligen att de är ensamma om att erbjuda en prestandakombi utanför premiumsegmentet (läs BMW, Audi och Mercedes). Hjulupphängningen baktill är helt omdesignad för att kunna erbjuda klassledande utrymme utan att kompromissa prestandan.
Utseendet kräver tillvänjning men faller inom Fords nya kinetiska designfilosofi, vad det nu betyder. Stor grill och massor med aerodynamiska hjälpmedel är receptet. Dessutom har man nya hjälpmedel såsom torque vectoring och elektromekanisk styrning. Läs allt om nya Focus ST i nummer 15. Dessutom, beställer du en Focus ST nu kan du få den innan augusti, säger Ford.
