Hoppa till innehåll

Provkörd: Ford Focus ST

Jens Trulsson befinner sig i södra Frankrike för att provköra nya Focus ST. Kan den nya sportmodellen klara sig utan Volvos femma eller blir det platt fall?

Provkörd: Ford Focus ST
Det är en mänsklig rättighet att kunna köra sportigt, även med barnvagn.

Jaha, och hur är då nya Ford Focus ST att köra frågar ni! Jo, för att få veta hela sanningen måste ni så klart köpa tidningen men jag kan säga som så: den är inte det minsta dum! Fyra cylindrar + turbo spelar bra tillsammans och ljudsymposern som förstärker insugsljudet är rent av beroendeframkallande. 

Vädret är fantastiskt. Bara ett enda moln på himlen i dag och stadiga 28 grader i skuggan. Dock glömdes badbyxorna hemma så jag fick ta chansen att grilla Fords prestandaingenjör Dieter Schwarz om växellådsvalen för ST. Framtiden ser ljus ut för oss analoga dårar. 


Provkörd: Ford Focus ST
Fler mätare och kromplast = sportigt.

Hittills har jag bara kört femdörrars halvkombin i färgen ”Tangerine Scream” men i morgon (i dag) väntar den stora nyheten: kombin. Ford hävdar nämligen att de är ensamma om att erbjuda en prestandakombi utanför premiumsegmentet (läs BMW, Audi och Mercedes). Hjulupphängningen baktill är helt omdesignad för att kunna erbjuda klassledande utrymme utan att kompromissa prestandan.

Utseendet kräver tillvänjning men faller inom Fords nya kinetiska designfilosofi, vad det nu betyder. Stor grill och massor med aerodynamiska hjälpmedel är receptet. Dessutom har man nya hjälpmedel såsom torque vectoring och elektromekanisk styrning. Läs allt om nya Focus ST i nummer 15. Dessutom, beställer du en Focus ST nu kan du få den innan augusti, säger Ford. 

Provkörd: Ford Focus ST
Den är skrikigt gul.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.