Hoppa till innehåll

Vi provkör nya Subaru Impreza

Subaru har lanserat en helt ny generation Impreza med förändrad design och mycket teknik från storebror XV. Vi har tagit en provtur.

Vi provkör nya Subaru Impreza
Nya Subaru Impreza är i princip en ”nedsänkt” XV med bekvämare fjädring.
Vi provkör nya Subaru Impreza
Testchef Mikael Johnsson gillar chassit i nya Impreza, men tycker interiören kunde vara roligare.

Mikael Johnsson har tagit en provtur i Stockholm i nya Subaru Impreza. En bil som är rakt igenom ny jämfört med föregångaren. Handlarpremiär blir det redan helgen den 25–26 maj.

Är den helt ny?
”Jajamen. Enligt Subaru är det endast den manuella växellådan som hängt med från föregångaren. Alltså den runda versionen som dök upp i slutet av 2007 men sedan tynade bort allt mer på grund av en stigande yenkurs.”

Men man känner ju igen den?
”Visst. Och det beror på att den höjda versionen av denna bil presenterades först. Alltså Subaru XV. Impreza är samma bil med 5,5 centimeter lägre markfrigång, andra fälgar och utan skärmbreddarplast.”
  

Vilken motorversion körde du?
”Det var inte svårt att välja eftersom endast ett alternativ erbjuds i Sverige för närvarande: En 1,6-liters bensinboxer på 114 hästkrafter. Bortskämd med överladdade motorer även i instegsmodeller, som vi börjar bli lite till mans, känns den inte direkt pigg. Att nå 100 km/h är en dryg 12-sekundersaffär läser jag.”

”Den standardmonterade fyrhjulsdriften gör dock att Impreza skiljer ur sig i klassen och till den manuella lådan finns en riktigt udda usp: lågväxel! Bilen har alltså 2×5=10 växlar, vilket ger Impreza möjlighet att exempelvis dra släp (max 1.500 kg) bättre än vad 150 newtonmeter i motorn ger sken av.”

Är den lika hårt fjädrad som XV?
”Nej, fjädringskomforten är klart bättre och gör inte alls bort sig i Golfklassen. Och ändå har den ett körmässigt trevligt chassi fortfarande. Styrningen (elektromekanisk servo) är helt okej den också förresten.”

Vad kostar den?
”Grundpriset är 189 900 kronor, men jag får nog föreslå versionen ”Sport” för 30.000 kronor extra där bland annat regnsensor, farthållare och xenonljus ingår. Du får inte ens strålkastarrengöring annars, vilket är dumt på en annars förmodat bra vinterbil.” 

Några andra dumheter?
”Det är synd att autobroms (Eyesight på Subariska) dröjer till 2014 – minst. Interiördesignen kunde vara roligare.”

Modell Pris
Impreza 1,6i, 5-växlad manuell 189.900 kr
Impreza 1,6i, CVT Lineartronic 206.900 kr
Impreza 1,6i Sport, 5-växlad manuell 219.900 kr
Impreza 1,6i Sport, CVT Lineartronic 236.900 kr
Impreza 1,6i Sport +, CVT Lineartronic 247.100 kr

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.