En av förra årets mest efterlängtade provkörningar kom när Lexus bjöd in pressen att känna på IS-F för första gången. Lexus nya ”värsting” kastar sig in i ett getingbo bestående av så kända modellnamn som M3, RS4 och C 63 AMG. Vi kör ut på Monteblanco-banan utanför Sevilla och visst har Lexus lyckats med sin IS-F!
Lexus IS-F håller vad den utlovar. Den fullständiga provkörningen med massor av bilder kan du läsa i senaste numret av auto motor & sport, 1/08, som ligger ute i kiosken just nu. KLICKA FÖR STÖRRE
Tänk dig en japansk biltillverkare, känd för sin byggkvalitet, slanka design och oslagbara driftsäkerhet. Fast denna tillverkare saknar känslomässiga kvaliteter som heroiska racingframgångar och svettiga varvrekord.
Det är detta som bekymrat Lexus. Att deras fina bilar inte framkallar känslor på samma sätt som hos de tyska kollegorna. Audi, BMW och Mercedes kan alla skryta med var sin supersnabb V8-försedd mellanklassvärsting (RS4, M3, C 63) – alla kända för sina våldsamma prestanda.
Vi har samlats på den nybyggda Monteblanco-banan utanför Sevilla i Spanien och kan knappt bärga oss inför första möjligheten att provköra IS-F. Den fem liter stora V8:an kommer från lyxlimousinen LS 600h men olika åtgärder har knuffat upp effekten till 423 hästkrafter. Som bihang till motorn får IS-F även den omtalade 8-växlade transmissionen som har utrustats med paddlar på ratten och ny programvara som stressar växlingarna till supersnabba 100 millisekunder.
Den fem liter stora V8:an har IS-F lånat från LS 600h men nu är det ett helt annat ljud ur avgaspiporna – som faktiskt sätter konkurrenterna i skuggan! KLICKA FÖR STÖRRE
IS-F står på feta 19-tumsfälgar utvecklade av BBS och bromsarna kommer från lika välkända Brembo; 360 millimeters skivor fram och 345 bak. På insidan skiljer sig F-modellen mot vanliga IS med en LCD som visar vilken växel som ligger i och en oljetempmätare.
Redan på väg ut ur depån står en sak fullständigt klar. Sättet på vilket IS-F accelererar och ljudet den ger ifrån sig antyder att det här är ett seriöst verktyg. Det bästa är hur snabbt man som förare involveras i körningen. Visst, det finns lite PlayStation-känsla i framför allt växellådan, men det här är verkligen ingen vanlig lågmäld mjukis-Lexus. IS-F är högljudd, elak och ute efter tyskt blod!
Läs hela provkörningen i nummer 1-08. Finns i kiosken nu, eller stanna kvar framför datorn och beställ digitalutgåvan genom att klicka på bilden.
För en så pass kompakt bil är V8-motorn från LS en rejält stor och stark maskin. Bara Mercedes 6,2-liters V8:a med 457 hästkrafter i C63 AMG slår hårdare. Men skillnaden lär inte märkas nämnvärt på vanlig väg. Lexus hävdar en 0-100 km/h tid på fem sekunder blankt. Men den känns snabbare när den vräker sig ut ur banans snäva kurvor och ledigt klättrar långt över 200 km/h. Motorn är vrålstark men ändå mjuk, varvhungrig men ändå lättkörd. Och så ljudet, en vrålande baston som faktiskt ställer alla konkurrenter i skuggan.
Det här är ”bara” en första provkörning och först när vårsolen kommer fram kan vi få svaren på frågorna om hur bra IS-F verkligen kommer att stå sig mot konkurrenterna från Audi, Mercedes och BMW. Vi får så här långt nöja oss med att konstatera att IS-F, som utlovat, är en Lexus som ingen annan och den ger oerhört spännande förutsättningar för vårens tester!