
Bokslutet för 2012 är ingen kul läsning för företagsledningen i PSA, Peugeot och Citroën. Nettoförlusten under 2012 blev fem miljarder euro, alltså 45 miljarder kronor. Omsättningen sjönk med 5,2 procent till 58,4 miljarder euro.
Vägen ut ur allt elände består som vanligt inte av en enda, enkel åtgärd. PSA tänker fortsätta fokusera på sina marknader utanför Europa och målet är att 50 procent av försäljningen ska ske på dessa marknader senast 2015. Framför allt är det Kina, Sydamerika och Ryssland som fortsätter växa med en stadig takt.
PSA:s försäljning av ”byggsatsbilar” (CKD, ”Completely Knocked-Down kits”) är också fortsatt stark för de marknader som har höga importtullar och cirka 400.000 sådana satser säljs varje år.
Besparingspaken avlöser varandra och målet är att skala bort 11.200 anställda, även om det tillfälligt blivit stopp då en fransk domstol satt käppar i hjulet. PSA är en mycket stor arbetsgivare i Frankrike med mer än 100.000 anställda. Samarbetet med allianspartnern General Motors börjar ge utdelning och under 2013 tror PSA att man kan spara 600 miljoner euro med delad produktutveckling och gemensamma inköp.

Ett annat sätt att öka lönsamheten är att höja imagen hos varumärket och därmed kunna ta ut högre pris. Enligt PSA:s företagsledning tänker man skilja Peugeot och Citroën åt genom att ”uppgradera” den förstnämnda. Något som kan tyckas lite märkligt då Peugeot inte har samma förutsättningar som Citroën har med sina mera exklusiva DS-modeller.
Men Peugeot har kanske nya modeller på gång, konceptbilen Onyx var till exempel ett trevligt exempel på vad Peugeot kan åstadkomma.
Hur ett varumärke värderas skiljer sig förstås mycket åt mellan olika marknader. Men vad tror ni läsare, kan det vara klokt att flytta Peugeot uppåt mot premiumligan?