
För att få slut på alla rykten slog PSA:s varumärkeschef Frédéric Saint-Geours fast i en intervju med branschtidningen Automobilwoche att likviditeten räcker för den dagliga verksamheten. Någon brist på pengar råder alltså inte och PSA betalar sina leverantörer precis som vanligt.
Men Frédéric Saint-Geours bekräftade också för tidningen Automobilwoche att bilkoncernen under perioden juni 2011 till juni 2012 hade en ”burn rate” på 200 miljoner euro i månaden. Man ”brände” alltså nära två miljarder kronor i förlust varje månad under ett års tid.
Men nu har PSA en omstruktureringsplan som innebär att förlusterna ska halveras till början på 2013 och ett år senare, 2014, ska man nå break even igen (ingen förlust).
Denna omstrukturering förutsätter förstås att fackföreningarna accepterar den plan som företagsledningen tagit fram. I planen ingår att fabriken i Aulnay utanför Paris stängs och arbetsstyrkan minskas med totalt 8.000 personer.
Som vi minns fick PSA:s nedläggningsplaner nyvalde presidenten Francois Hollande att gå i taket i juli men senare visade regeringens egen analys av läget att PSA måste genomgå en omfattande omstrukturering. Hur det ska gå till utan att förlora arbetstillfällen är en fråga som regeringens rapport inte gick in på. Under helgen blev det även känt att PSA och GM funderar på ett gemensamt företag för Opel, Peugeot och Citroën (klicka på länken för att läsa mer).