Hoppa till innehåll

"Rolighetsteorin" – för miljöns skull

Svenska Volkswagen vill att vi ska ha roligt samtidigt som vi ökar vårt miljöengagemang. VW lanserar därför ”Rolighetsteorin” och startar en tävling. Priset är 25.000 kronor – har du en kul idé, kanske? Om inte kan du i alla fall se en rätt kul ide här! Ett exempel på rolighetsteorin är ”världens djupaste soptunna”, som […]

Svenska Volkswagen vill att vi ska ha roligt samtidigt som vi ökar vårt miljöengagemang. VW lanserar därför ”Rolighetsteorin” och startar en tävling. Priset är 25.000 kronor – har du en kul idé, kanske? Om inte kan du i alla fall se en rätt kul ide här!

"Rolighetsteorin" - för miljöns skull

Ett exempel på rolighetsteorin är ”världens djupaste soptunna”, som faktiskt bidrar till att hålla omgivningen renare. Soptunnan har ett speciellt knep, klicka för att se.

Stefan Dahlin arbetar till vardags som produktchef på Volkswagen och tillsammans med sina kolleger lanserar han nu "Rolighetsteorin", som dessutom fått en egen hemsida – klicka här. Rolighetsteorin går ut på att öka miljöengagemanget samtidigt som man har kul. Vi låter Stefan Dahlin förklara själv:

"All varaktig förändring bottnar i att människor byter beteende" säger Stefan Dahlin. "Och det som är roligt är helt enkelt lättare att ta till sig. Därför vill vi få folk att fundera på miljölösningar som bottnar i glädje."

Volkswagens tävling startar den 1 oktober och information om detaljerna finns på hemsidan, som fungerar som ett nav. Där kan deltagarna lägga upp sina bidrag men också söka inspiration från andra tävlande. Första pris är 25.000 kronor. Om projektet faller väl ut kommer de vinnande bidragen också att sammanfattas i en utställning som kommer att visas runt om i landet.

Tävlingen pågår till den 15:e november och lagom till Nobelfesten hoppas juryn kunnat utse en vinnare.
I juryn för rolighetsteorin sitter, utöver Stefan Dahlin, komikern Petra Mede, författaren och miljöförkämpen Johan Tell och grundaren av Volontärbyrån, Amelie Silfverstolpe.

"Är befolkningen miljöengagerad blir även företag och politiker det. Därför är det här initiativet så viktigt," säger Johan Tell, som skrivit den uppmärksammade boken 100 sätt att förändra världen. "Det är endast genom att ändra vårt beteende som vi verkligen kan förändra världen."

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.