Hoppa till innehåll

"Super Swede" slutar på GM

Världens mest inflytelserika svensk inom bilindustrin, Bo Andersson, slutar på GM. Andersson säger att han går till ett annat vd-jobb, men är det en tillfällighet att avskedet sker samtidigt som Saab är på väg att få nya ägare? Med omedelbar verkan säger Bo Andersson upp sig från sin chefspost hos GM. Ett nytt vd-jobb väntar, […]

Världens mest inflytelserika svensk inom bilindustrin, Bo Andersson, slutar på GM. Andersson säger att han går till ett annat vd-jobb, men är det en tillfällighet att avskedet sker samtidigt som Saab är på väg att få nya ägare?

"Super Swede" slutar på GM

Med omedelbar verkan säger Bo Andersson upp sig från sin chefspost hos GM. Ett nytt vd-jobb väntar, men var? I Trollhättan, kanske …

I svallvågorna efter konkursansökan hos domstol vid månadsskiftet har det skett en del avhopp i General Motors ledning. Nu lägger vi ytterligare ett toppnamn till listan: Bo Andersson, 53 år, säger med omedelbar verkan upp sig som inköpschef.

Bo Andersson startade sin karriär som yrkesofficer, utbildade sig vid Harvards universitet och började hos Saab Automobil 1987 som inköpschef. Han rekryterades 1993 till en liknande befattning GM Europe. Jobbet som inköpschef är ett av de viktigaste hos en biltillverkare då den personen ska pressa priserna samtidigt som man måste stödja en hälsosam utveckling hos sina underleverantörer för att få fortsatt produktutveckling och ännu effektivare produktion. En delikat balans som kräver både piska och morot!

General Motors såg kvalitéerna hos Bo Andersson och flyttade i december 2001 upp honom till att bli global inköpschef för hela GM med placering i Detroit. En mycket ansvarsfull post då GM under sina glansdagar köpte in komponenter och tjänster för över 600 miljarder kronor årligen! Därmed var Bo Andersson den högst uppsatta svensken inom bilindustrin och den positionen höll han under nästan åtta år, med en väldigt låg profil utåt.

Internt var Bo Andersson en av de mäktigaste personerna inom GM och ansågs av flera bedömare som den mest kvalificerade efterträdaren till tidigare koncernchefen Rick Wagoner, när han allt som oftast var ute i blåsväder. Men att sätta en svensk som chef över GM var nog allt för vågat, oavsett personliga kvalitéer.

Går på egen begäran – nytt jobb väntar

Uppsägningen blev känd under fredagen och i ett kort uttalande sa GM:s nytillträdde koncernchef Fritz Henderson att ”Bo har gett enorma bidrag till vår strategi för inköp och underleverantörer under den period då vi globaliserade vår produktportfölj.” I ett eget meddelande till nyhetsbyrån TT skriver Bo Andersson att han säger upp sig på egen begäran och ska gå till en ny vd-post, närmare detaljer kommer senare.

Den som googlar finner att Bo Andersson gett mycket få intervjuer under sin tid som toppchef hos GM. Men det finns en del guldkorn att vaska fram. Bo Andersson gjorde sig tidigt känd som en stentuff förhandlare och fick rykte om sig att ”suga blod ur underleverantörerna”. Det tog han fasta på under en inköpskonferens och dök upp till middagen iförd fullständig Dracula-mundering med löständer, mascara, slängkappa och färgat hår!

I en annan intervju beskrivs Bo Andersson som ”den vänlige lönnmördaren” som stillsamt tar på sig ansvaret att likvidera sina underleverantörer när de inte klarar av villkoren i kontrakten, väl medveten om att övriga i gänget kommer att anstränga sig till det yttersta efter att ha fått ännu ett exempel statuerat.

Under Saabs rekonstruktion har Bo Andersson flera gånger uttalat sig och lovat stöd från GM i processen. Saabs underleverantörer har fått betalt av GM i Detroit (annars hade produktionen stannat helt) och Andersson har sett till att de dyrbara plåtverktygen till nya Saab 9-5 blivit levererade och betalda. Så sent som för några dagar sedan uttalade han sig för media och såg med försiktig tillförsikt fram emot GM:s rekonstruktion under skyddet av konkursdomstolen, samtidigt som han konstaterade att regeringsrepresentanterna gett honom med beröm godkänt i sitt jobb som inköpschef.

Den mest intressanta frågan är förstås till vilket vd-jobb som Bo Andersson går till. Och varför slutar han precis samtidigt som Saab Automobile är inne i ett kritiskt skede och sannolikt ska gå över till nya ägare inom några veckor? Bakom kulisserna har Bo Andersson sett till att Saab Automobile fått den backning de behöver i en turbulent tid. Är det en tillfällighet att han lämnar ansvarsfyllda post just nu – eller finns det ett samband?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.