Hoppa till innehåll

Rädd att Lambon går sönder? Nu får du ovanligt lång garanti

Lamborghini inför ett nytt garantiprogram som täcker bilar i upp till tio år – lika länge som Kias välkända skydd.

Lamborghini tänker nytt – och tryggt. Det italienska superbilsmärket inför ett nytt garantiprogram som täcker bilar i upp till tio år, enligt Motor1.

Målet? Att få ägarna att känna sig lika säkra som i en Kia – men med betydligt fler hästkrafter under huven.

Programmet, som kallas Selezione Warranty Extension, gäller från bilens första registreringsdag och omfattar märkets senaste modeller: Revuelto, Temerario och Urus SE.

Tidigare gällde Lamborghinis nybilsgaranti i bara tre år. Nu förlängs den ordinarie garantin till fem år och kompletteras med åtta års skydd för högvoltsbatterierna i märkets hybrider. Det betyder att även laddhybridägare får ett rejält extra trygghetslager.

– Vårt uppdrag är att ge kunderna heltäckande stöd genom hela bilens livscykel, säger Giuliano Cassataro, Lamborghinis chef för eftermarknad.

Han menar att längre garantier inte bara gör livet enklare för ägarna – de höjer även andrahandsvärdet på bilarna.

Superbilar möter vardagstrygghet

Lamborghini är långt ifrån ensamma om att tänka på långsiktighet.

Kia och Hyundai har länge erbjudit tioåriga drivlinegarantier, och amerikanska märken som Ram och Chevrolet har nyligen börjat införa liknande skydd för sina pickupmodeller.

Även Ferrari erbjuder förlängda garantiprogram på upp till 15 år, men där gäller begränsningar i körsträcka.

Lamborghini nämner ännu inget miltak, vilket antyder att garantin (precis som tidigare) kan bli obegränsad i antal mil.

Det är en ovanlig strategi i superbilsklassen, där kunder ofta förväntas stå för reparationer själva långt tidigare.

Gäller även i Sverige

Det nya garantiprogrammet införs globalt och kommer även att gälla för svenska kunder.

Exakt när återförsäljarna i Sverige får tillgång till systemet är ännu inte bekräftat, men enligt Lamborghini sker utrullningen successivt under 2025.

Med satsningen vill märket visa att även bilar i miljonklassen kan kombineras med trygghet i vardagen.

Eller som Lamborghini själva uttrycker det: att ta hand om sina kunder lika länge som de tar hand om sina bilar.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Joe Morris / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.