Ram återinför sin klassiska 5,7-liters Hemi V8 i modellår 2026 av Ram 1500. Responsen lät inte vänta på sig. Inom 24 timmar efter nyheten om V8-comebacken hade över 10 000 exemplar beställts med just den motorn, enligt Ram själva i en kommentar till företagets kvartalsrapport, rapporterar Road & Track.
Det massiva intresset för V8-modellen är ett tydligt tecken på att många Ram-kunder fortfarande föredrar ljudet och känslan av en klassisk sugmotor, trots att märkets nya turbomatade Hurricane-sexor är både starkare och mer bränsleeffektiva.
Läs också: Ram 1500 REV – tuff konkurrent till Ford F-150 Lightning
Symbol för något större

Den återvändande Hemi-motorn är inte bara teknik – den är laddad med känsla. Alla V8-utrustade bilar levereras med ett ”Symbol of Protest”-emblem på framskärmarna, som en blinkning till entusiaster som saknat det traditionella vrålet under huven.
Med i paketet följer också GT Sports-avgassystemet, vilket innebär att V8-versionen inte bara ser stursk ut – den låter därefter också.
Det gör att 395 hästkrafter och 556 newtonmeter upplevs som mer kraftfull än siffrorna antyder, även om den starkare Hurricane HO-versionen (med 540 hk) fortfarande är prestandakungen på pappret.
Läs också: Test: Fem prestandasuvar – Dämpar övervikt körglädjen?
Ny garanti ska locka fler

För att ytterligare stärka erbjudandet lanserar Ram också en ny drivlinegaranti på 10 år eller 160 000 km, något som tydligt slår vad Ford och General Motors erbjuder.
Garantin gäller från modellår 2026 och omfattar de flesta pickup- och transportbilsmodeller från Ram.
Det är en offensiv strategi för att återta marknadsandelar efter en försäljningsmässigt tuff period. Under 2024 sålde Ram totalt 373 120 pickups i Nordamerika – ett tapp jämfört med tidigare år. Ram menar dock att V8:ans frånvaro inte var den enda orsaken.
Pris och leverans
Den klassiska 5,7-liters V8:an erbjuds som tillval på nya Ram 1500 och kostar motsvarande cirka 13 000 kronor extra. Leveranserna väntas dra igång innan sommaren är över, enligt Ram.
För svenska köpare är dock Ram 1500 fortfarande en gråimporterad entusiastbil snarare än ett vanligt alternativ till Ford Ranger eller Toyota Hilux – men för V8-entusiaster är det här ändå en efterlängtad nyhet.