Två tredjedelar av alla nya elbilar köps av företag. Det innebär att det till stor del är företagens behov som avgör vilka elbilar som kommer ut på begagnatmarknaden.
Många privatpersoner tror fortfarande att batterierna snabbt blir sämre och att det är svårt att hitta lediga laddare. Det gör att en del avstår från att köpa elbil – trots att det skulle vara billigare för dem och bättre klimatet.
Det slås fast i Mobilitetsrapport 2025 från Ziklo Bank.
Läs även: Undersökning: Varannan svensk ratar elbil på grund av okunskap
Räkna på totalkostnaden
Det gäller att inte stirra sig blind på prislappen utan räkna på totalkostnaden när man köper bil.
– Ekonomin runt elbilen är i flera avseenden ny och ibland mer komplex än för fossilbilen vilket skapar en klyfta mellan upplevda och faktiska kostnader. Privatpersoner fokuserar ofta på inköpspris och är ovana vid att räkna på helheten, vilket gör att elbilen upplevs som dyrare än vad den i praktiken är, står det i rapporten.
Att kunna ladda hemma, något som inte alltid är möjligt i flerbostadshus, sänker ofta kostnaderna. Det gör att glesbygd där de flesta bor i eget hus har bäst förutsättningar för elbilsägande.
Sju av tio privatpersoner köper sin bil begagnad. Det gör att de är beroende av utbudet som till stor del bestäms av de företagsbilar som kommer ut på marknaden och vilka bilar som exporteras till utländska bilhandlare. Det ger en liten tillgång till mindre och billigare elbilar, något som många privatpersoner efterfrågar.
Norge är en förebild
Rapporten lyfter fram Norge som förebild. Till skillnad mot Sverige är incitamenten för att köpa elbilar mer konstanta vilket får privatpersoner att våga investera i elbil. Där står nu elbilarna för över 90 procent nybilsförsäljningen.
Ziklo Banks slutsats är att elbilarnas tekniska mognad inte längre är ett hinder för en omfattande elektrifiering. För att bredda och snabba på omställningen krävs stabil politik, ökad kunskap, större tillgång till laddning och fler begagnade elbilar på marknaden, menar Ziklo Bank.
De påpekar att det sprids en hel del myter kring elbilar och att problemen med elbilar uppfattas som större än de verkligen är.
– Det finns ett glapp mellan upplevd och faktisk verklighet. Tekniken fungerar men bilden i medier och bland allmänheten har inte hunnit i kapp, säger vd Joel Graffman.
Läs även: De 10 billigaste elbilarna att äga – enligt ägarna