Hoppa till innehåll
Recharge

Granskning: Teslas hemliga team tystade klagomål

Tesla påstås ha massavbokat verkstadstider och meddelat kunder att det inte var några fel på deras bilar – även när det var det.

Att elbilars officiella räckvidd inte uppnås är ganska vanligt. WLTP-testsiffrorna som tillverkarna enligt lag måste använda i sin marknadsföring inom EU tas fram i labbmiljö för att vara jämförbara. Testerna utesluter därmed de många olika faktorer som kan påverka en elbils räckvidd ute på vägarna – inte minst temperatur och väglag.

Men för ungefär tio år sedan ska Tesla ha börjat överdriva räckvidden som visas i deras bilars instrument med hjälp av en algoritm, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Målet med algoritmen ska ha varit att göra Teslas bilar, som då bestod av Model S och Roadster, mer attraktiva för köpare. Algoritmen var inställd att visa mer realistiska räckviddssiffror först när batteriets laddning understeg 50 procent.

– Elon ville visa höga räckviddssiffror när bilarna var fulladdade, när du köper en elbil som visar en räckvidd på över 550 kilometer så får det dig att må bra, säger en av Reuters anonyma källor.

När kunder sedan började klaga på att deras Teslabilar inte uppnådde den officiella räckvidden ledde det till ett stort problem för Tesla. Tillverkarens verkstäder ska ha blivit översvämmade med bokningar från Teslaägare som tyckte att det var något fel på deras bilar.

Elon Musk (AI text)
Faksimil: Reuters

Särskilt team för att avboka verkstadstider

Tesla ska ha försökt lösa problemet genom att skapa ett team vars enda uppgift var att avboka räckviddsrelaterade verkstadsbokningar. Teamet, baserat i Las Vegas, ska ha blivit tillsagda av chefer att varje avbokat besök innebär en besparing på drygt 10 000 kronor för Tesla.

En Teslaägare som Reuters pratat med berättar att han hade bokat ett verkstadsbesök angående räckvidden, men efter ett tag fått två meddelanden från Tesla. I det första stod det att ”fjärrdiagnostik” hade visat att det inte var något fel på batteriet och det andra meddelandet löd: ”Vi vill avboka ditt besök.”

Atmosfären inne på teamets kontor ska ha liknat den vid telefonförsäljning, beskriver Reuters källor. Stort fokus lades på att avboka hundratals verkstadsbokningar varje vecka och personalen ska ha utvärderats baserat på deras genomsnittliga antal avbokningar. Dessutom ska medarbetare ha firat avbokningar med applåder.

I ”vanliga fall” ska personalen ha ”fjärrdiagnostiserat” kundernas bilar för att sedan ringa upp kunden och berätta att det inte är något fel med deras bil och att den officiella räckvidden bara är en förutsägelse, samt, batterier degraderas över tid vilket påverkar räckvidden negativt. Utöver det ska de även ha gett tips på hur man kan förlänga räckvidden, enligt Reuters källor.

Informerade inte ägare om fel

Men om fjärrdiagnostiken visade att det var något fel med bilen, som inte var relaterat till räckvidden, skulle de däremot inte informera kunden om det. Detta då cheferna bara ville att personalen skulle avboka ärenden, påstår en av Reuters källor.

Förväntningarna ska ha varit att teamet skulle avboka runt 750 ärenden varje vecka. För att klara av det ska cheferna ha sagt åt personalen att bara ringa upp kunderna en gång. Om de då inte svarade skulle ärendet avbokas. Om kunden däremot svarade så ska målet ha varit att avboka ärendet inom fem minuter.

Hoppade över diagnostiseringen

I slutet på förra året ska cheferna ha sagt till personalen att hoppa över fjärrdiagnostiseringen i ett försök att spara tid.

– Tusentals Teslaägare fick höra att det inte är något fel på deras bil, trots att personalen inte hade utfört en ”fjärrdiagnostik”, säger en av Reuters källor.

Reuters har inte kunnat fastställa hur länge detta ska ha pågått. Tesla ska däremot nyligen ha avvecklat teamet och räckviddsrelaterade ärenden ska nu hanteras av virtuella servicerådgivare i Utah, påstår en av Reuters källor.

Varken Tesla eller vd:n Elon Musk har kommenterat Reuters uppgifter.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.