Red Bulls förarval har länge varit en följetång i Formel 1. Nu antyder Helmut Marko att rookieföraren Isack Hadjar kan ta steget upp till toppstallet bredvid Max Verstappen 2026.
Just nu är Verstappen den enda Red Bull-föraren med kontrakt för nästa säsong, ett avtal som sträcker sig ända till 2028. Då öppnas en dörr för svensk-brittiske Arvid Lindblad i Racing Bulls.
Efter att Sergio Perez fick lämna i förtid förra året har Red Bull fortsatt laborera med föraruppställningen. Först Liam Lawson innan han ersattes med Yuki Tsunoda, men resultaten har uteblivit för japanen.
Samtidigt har Isack Hadjar levererat övertygande insatser i systerstallet Racing Bulls, bland annat med ett podium i Nederländernas GP.

Helmut Marko ser tajmingen som rätt för en förändring:
– De här markeffektbilarna är väldigt speciella. Med de nya reglerna blir det en helt ny typ av körning. Man måste använda mycket av den mentala kapaciteten för regenereringssystemet och så vidare. Jag tycker att det är en bra tid för en förändring, säger han till auto motor & sport.
Samtidigt gjorde både Liam Lawson och Yuki Tsunoda sina bästa resultat hittills under säsongen i Baku. Lawson slutade femma och Tsunoda sexa, vilket visar att konkurrensen om platserna fortfarande är öppen.
Marko understryker dock att inget beslut tas förrän tidigast Mexikos GP i oktober.
Läs också: Formel 1-rookien överraskade alla – aktuell för Red Bull-styrning

Lindblad redo i kulisserna
Skulle Hadjar flyttas upp till Red Bull öppnas en plats i Racing Bulls. Där nämns svensk-brittiske Arvid Lindblad som kandidat tillsammans med Liam Lawson.
Lindblad har haft en blandad säsong i Formel 2, men Marko är nöjd med prestationerna i själva racen. I Azerbajdzjan körde han upp från 22:a startposition till tionde i sprinten och slutade sexa i featureloppet.
Nästa gång han får chansen att visa upp sig blir under de två sista F2-rundorna i Qatar och Abu Dhabi – samma helger som F1 kör.
– Vi får se i oktober, säger Marko om Lindblads chanser för en Formel 1-styrning nästa år.
Yuki Tsunoda, som haft Honda i ryggen under hela sin karriär, riskerar att hamna utanför när Red Bull byter motorleverantör till Ford från 2026. Honda flyttar samtidigt sitt engagemang till Aston Martin.
Tsunoda själv tonar ner spekulationerna.
– Jag fortsätter bara att fokusera på prestationen, kommenterar Yuki Tsunoda. Min främsta prioritet är att stanna här.