Hoppa till innehåll

Formel 1-profilen avslöjar – då väljer Red Bull sina förare

Red Bulls rådgivare Helmut Marko berättar för auto motor & sport om teamets deadline vad gäller nästa års förarval.

Red Bulls förarval har länge varit en följetång i Formel 1. Nu antyder Helmut Marko att rookieföraren Isack Hadjar kan ta steget upp till toppstallet bredvid Max Verstappen 2026.

Just nu är Verstappen den enda Red Bull-föraren med kontrakt för nästa säsong, ett avtal som sträcker sig ända till 2028. Då öppnas en dörr för svensk-brittiske Arvid Lindblad i Racing Bulls.

Efter att Sergio Perez fick lämna i förtid förra året har Red Bull fortsatt laborera med föraruppställningen. Först Liam Lawson innan han ersattes med Yuki Tsunoda, men resultaten har uteblivit för japanen.

Samtidigt har Isack Hadjar levererat övertygande insatser i systerstallet Racing Bulls, bland annat med ett podium i Nederländernas GP.

Isack Hadjar firar sin tredjeplats i Nederländernas GP 2025
Isack Hadjar säkrade sin första pallplats i Formel 1 med en tredjeplats i Nederländernas GP. Foto: Red Bull Content Pool

Helmut Marko ser tajmingen som rätt för en förändring:

– De här markeffektbilarna är väldigt speciella. Med de nya reglerna blir det en helt ny typ av körning. Man måste använda mycket av den mentala kapaciteten för regenereringssystemet och så vidare. Jag tycker att det är en bra tid för en förändring, säger han till auto motor & sport.

Samtidigt gjorde både Liam Lawson och Yuki Tsunoda sina bästa resultat hittills under säsongen i Baku. Lawson slutade femma och Tsunoda sexa, vilket visar att konkurrensen om platserna fortfarande är öppen.

Marko understryker dock att inget beslut tas förrän tidigast Mexikos GP i oktober.

Helmut Marko i Red Bulls depå under Formel 1-säsongen 2025
Helmut Marko bekräftar att Red Bull siktar på att ta beslut om föraruppställningen senast till Mexikos GP i oktober. Foto: Red Bull Content Pool

Lindblad redo i kulisserna

Skulle Hadjar flyttas upp till Red Bull öppnas en plats i Racing Bulls. Där nämns svensk-brittiske Arvid Lindblad som kandidat tillsammans med Liam Lawson.

Lindblad har haft en blandad säsong i Formel 2, men Marko är nöjd med prestationerna i själva racen. I Azerbajdzjan körde han upp från 22:a startposition till tionde i sprinten och slutade sexa i featureloppet.

Nästa gång han får chansen att visa upp sig blir under de två sista F2-rundorna i Qatar och Abu Dhabi – samma helger som F1 kör.

– Vi får se i oktober, säger Marko om Lindblads chanser för en Formel 1-styrning nästa år.

Yuki Tsunoda, som haft Honda i ryggen under hela sin karriär, riskerar att hamna utanför när Red Bull byter motorleverantör till Ford från 2026. Honda flyttar samtidigt sitt engagemang till Aston Martin.

Tsunoda själv tonar ner spekulationerna.

– Jag fortsätter bara att fokusera på prestationen, kommenterar Yuki Tsunoda. Min främsta prioritet är att stanna här.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Jayce Illman / Rudy Carezzevoli / James Sutton / Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.