Redan i höstas beslutade riksdagen att höja reduktionsplikten vid halvårsskiftet. Det innebär att andelen biodrivmedel ökar från 6 till 10 procent.
Det riskerar att öka priset med 30–40 öre. I gengäld sänks skatten på bensin och diesel med 40 öre. Det kan alltså bli några ören billigare att tanka.
Elbilsrabatt på bensin och diesel
I upplägget finns också en möjlighet för bränslebolagen att få minska reduktionen i förhållande till hur mycket el de säljer till eldrivna personbilar och lastbilar. En stor kedja som auto motor & sport varit i kontakt med överväger att avstå från denna möjlighet för klimatets skull.
Regeringen uppskattar att den höjda reduktionsplikten ska minska utsläppen av koldioxid med 2 miljoner ton fram till 2030. Sajten Ekonomifakta är mer positiva och beräknar besparingen till 3,1 miljoner ton.
5 kronor dyrare 2027
Den 1 januari 2027 blir det dyrare inom EU att släppa ut koldioxid då ett nytt system för utsläppsrätter införs (ETS2).
Enligt Konjunkturinstitutet beräkningar blir bensin och diesel direkt omkring 5 kronor dyrare per liter. Med åren kommer priserna gå upp ytterligare några kronor.
Läs även: Så mycket dyrare blir bensinen med de nya utsläppsrätterna ETS2