Hoppa till innehåll

Reduktionsplikten höjs den 1 juli – så påverkas bränslepriserna

Andelen dyrt biodrivmedel i bensin och diesel höjs den 1 juli för att minska utsläppen av växthusgaser. Samtidigt ändras skatten på bensin och diesel.

Redan i höstas beslutade riksdagen att höja reduktionsplikten vid halvårsskiftet. Det innebär att andelen biodrivmedel ökar från 6 till 10 procent.

Det riskerar att öka priset med 30–40 öre. I gengäld sänks skatten på bensin och diesel med 40 öre. Det kan alltså bli några ören billigare att tanka.

Elbilsrabatt på bensin och diesel

I upplägget finns också en möjlighet för bränslebolagen att få minska reduktionen i förhållande till hur mycket el de säljer till eldrivna personbilar och lastbilar. En stor kedja som auto motor & sport varit i kontakt med överväger att avstå från denna möjlighet för klimatets skull.

Regeringen uppskattar att den höjda reduktionsplikten ska minska utsläppen av koldioxid med 2 miljoner ton fram till 2030. Sajten Ekonomifakta är mer positiva och beräknar besparingen till 3,1 miljoner ton.

5 kronor dyrare 2027

Den 1 januari 2027 blir det dyrare inom EU att släppa ut koldioxid då ett nytt system för utsläppsrätter införs (ETS2).

Enligt Konjunkturinstitutet beräkningar blir bensin och diesel direkt omkring 5 kronor dyrare per liter. Med åren kommer priserna gå upp ytterligare några kronor.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images / Maskot

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.