Nu är det klart: Regeringen beslutade under torsdagskvällen att införa ett pristak på bonusen till elbilar och laddhybrider på 700 000 kronor nypris. Undantaget är lätta lastbilar, som alltså inte får ett maxtak för vad de får kosta för att få bonus.
Att det blir ett tak för bonusen beror enligt branschorganisationen Mobility Swedens (tidigare Bil Sweden) bedömningar på att regeringen vill fasa ut bonusen till elektrifierade bilar eftersom systemet inte finansierar sig självt. Bland annat Volvo har tidigare velat att gränsen skulle bli 800 000 kr, men så blev det alltså inte.

– Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna, säger Annika Strandhäll (S), miljö- och klimatminister, till Sveriges Radio.
Enligt Mobility Swedens beräkningar drabbas nu ungefär 25 procent av elbilarna som före Rysslands invasion av Ukraina låg på under 700 000 kronor. Detta eftersom biltillverkarna sedan dess tvingats höja priserna på grund av inflation och andra kostnadsökningar.
Uppskattningsvis 45 000 bilar hamnar nu över 700 000-gränsen, enligt Mobility Sweden, och får således inte bonus. Pristaket kommer att drabba många som beställt sina bilar sedan länge, eftersom komponentsbristen och kriget i Ukraina lett till rekordlånga leveranstider.
Inget bonusstopp för leasingbilar
Det viktigaste i dagens nyhet är dock att elbilar och laddhybrider kommer att tillgodoräkna sig bonusen, även om leasingbolaget får en total bonus på över 200 000 euro. Något skifte i EU-förordning, som Ynnor AB och sajten Tjänstebilsfakta rapporterade om i torsdags, beslutades nämligen inte under regeringssammanträdet.
Det betyder alltså att tjänstebilar och privatleasingbilar inte kommer att drabbas av höjningar – om de är laddhybrider eller elbilar.
Däremot klassar EU:s Clean Vehicle Directive inte längre gasbilar som miljöbilar och det är enligt Mobility Swedens vd Mattias Bergman endast dessa bilar som drabbas av stödordningen med ett maxtak på 200 000 euro. Klimatbonusen får för övrigt sedan tidigare inte överstiga 25 procent av nybilspriset.

Ronny Svensson på Ynnor AB kommenterar uppgifterna till Recharge: ”Jag vill se beslutsunderlaget från regeringen innan jag tror det och att EU har godkänt det.”
Bonusen skärps – laddhybridsköpare går miste om tusentals kronor
Förutom bonustaket beslutade även regeringen att skärpa bonusen, precis som man föreslog ifjol. För laddhybrider minskas den högsta summan som betalas ut från 45 000 till 20 000 kronor redan 8 juli. Med andra ord kommer många laddhybridsköpare som just nu väntar på sina bilar få mindre bonus än väntat.
Den 1 januari 2023 kommer även det maximala bonusbeloppet sänkas för elbilar, från 70 000 till 50 000 kronor.
| 2021 | 2022 | 2023 | |
| Högsta bonus elbil (kr, max 25% av nypris) | 70 000 | 70 000 | 50 000 |
| Högsta bonus laddhybrid (kr) | 45 000 | 20 000 | 10 000 |
| Lägsta bonus laddhybrid (kr) | 10 000 | 5 000 | 5 000 |
| Gräns för att erhålla bonus (gCO2/km) | 60 | 50 | 30 |
Lista: Elbilarna som drabbas av bonustaket
- Audi e-tron (alla modellvarianter)
- Audi e-tron GT (alla modellvarianter)
- BMW i4 M50
- BMW i7 (alla modellvarianter)
- BMW iX (alla modellvarianter)
- BMW iX3 (alla modellvarianter)
- Ford Mustang Mach-e (alla modellvarianter)
- Jaguar I-Pace EV400
- Kia EV6 GT
- Mercedes EQE (alla modellvarianter)
- Mercedes EQS (alla modellvarianter)
- Porsche Taycan (alla modellvarianter)
- Tesla Model 3 Performance
- Tesla Model Y Long Range
- Tesla Model Y Performance
Källa: Grundpriser på biltillverkarnas sajter, Vi Bilägare