Med låg vikt och mycket effekt händer det saker. Renault 5 Turbo 3E väger endast cirka 1 450 kilo och ger 540 hästkrafter. Det ger ett imponerande vikt-effektförhållande på 2,7 kg/hk.
Därav följer en acceleration som påverkar inälvorna rejält. 0–100 km/h går på under 3,5 sekunder. Toppfarten är 270 km/h.

Den som tänker sig använda Renault 5 Turbo 3E för bankörning kan glädja sig att det 70 kWh stora batteriet snabbt kan laddas med upp 350 kW tack vare 800-voltsarkitektur. Att ladda från 10 till 80 procent går på 15 minuter
Om någon bryr sig om räckvidd med den här lekfulla bilen så anges den till 40 mil enligt WLTP.
Läs även: PROV: Renault 5 E-Tech Electric – inte bara snygg och retro

Driftläge, vertikal handbroms och störtbur
Renault 5 Turbo 3E har fyra olika körlägen: Snow, Regular, Sport och Race. Med det sistnämnda finns en hjälpfunktion för underlätta drifting.
Det finns en vertikal handbroms som också adderar till rallykänslan liksom en invändig störtbur. Det lågt placerade batteriet ger en racingvänlig låg tyngdpunkt.
Läs även: Retroelbilen som kom från ingenstans – Renault 5 Turbo 3E

Smolken i glädjebägaren är att Renault 5 Turbo 3E bara kommer att tillverkas i 1980 exemplar som en hommage till originalet som tillverkades mellan 1980 och 1984.
Försäljningen börjar under våren, men leveranserna dröjer till 2027.