Renault har fått en ny högsta chef.
François Provost, 57, tar över rollen som vd efter en lång karriär inom företaget, där han senast haft ansvar för inköp, strategiska partnerskap och public affairs – centrala områden i koncernens relationer med bland andra Nissan, Geely och Aramco.
Utnämningen kommer i ett läge där Renault står inför stora ekonomiska och strukturella utmaningar.
Efter att interimchefen Duncan Minto tillträdde tidigare i sommar har koncernen sänkt sina prognoser och flaggat för kostnadsbesparingar.
– Jag är hedrad över förtroendet och ser fram emot att, tillsammans med våra 100 000 medarbetare, återförsäljare, leverantörer och partners, driva vår koncern vidare – en symbol för fransk industri i över 127 år, säger François Provost.
Styrelseordförande Jean-Dominique Senard är övertygad om att valet av Provost är rätt steg för framtiden:
– Hans kompetens, erfarenhet och förmåga att leda internationella samarbeten är avgörande för att ta nästa steg i Renaults transformation.
PROV: Renault går tillbaks i tiden med nya 4
Minskad vinst – men ljusning utan Nissan
Under första halvåret 2025 rapporterade Renault ett negativt nettoresultat på cirka 130 miljarder kronor, framför allt till följd av en nedskrivning kopplad till Nissan.
Räknar man bort den posten visade koncernen dock ett positivt nettoresultat på närmare 6 miljarder kronor.
Den negativa påverkan gäller främst bokföringsmässiga poster och påverkar inte kassaflödet.
För den svenska marknaden och resten av Europa är Renaults utveckling av stor betydelse, inte minst med tanke på koncernens allians med Nissan och de pågående investeringarna i eldrivna plattformar.
PROV: Renault 5 E-Tech Electric – inte bara snygg och retro
Modelloffensiv och återhämtning i sikte
Trots utmaningarna har Renault stora planer. Under 2025 ska sju nya modeller lanseras – och ytterligare åtta är planerade till 2026.
Det innebär att Provost tar över ett bolag som står inför en intensiv produktfas, med förhoppningar om att vända försäljningstrenden redan till hösten.
Förhoppningen är att den nya ledningen ska lyckas balansera kostnadsbesparingar med satsningar på elektrifiering och teknik – något som även svenska bilköpare kommer att märka under kommande år.