Hoppa till innehåll

Så ska du lockas att välja en Renault: ”Vi ska sticka ut”

Renault ska skilja ut sig från konkurrenterna med snygg design och mer utrustning för pengarna – det är i alla fall planen för märkets nya Sverigechef Thomas Holm. ”Vi ska sticka ut”, säger han.

Så ska du lockas att välja en Renault:
Thomas Holm är nytillträdd Sverigechef för Renault.

Renault ska återkalla över 15.000 exemplar av suven Captur för att rätta till ett fel i motorstyrningen som ger för höga utsläpp vid vissa temperaturer. Det gäller dieselmotorn på 110 hästkrafter som inte säljs i Sverige.

Renault var snabba att påpeka att det inte förekommit något fusk med utsläppen, som hos Volkswagen. 

”Franska myndigheter gjorde ju ett tillslag hos Renault och materialet som beslagtogs har undersökts. Miljöministern själv gick ut och sa att det finns inget i det här materialet som hänvisar till någon typ av manipulation. Vi har varit helt öppna med den information vi fått”, säger Thomas Holm, Sverigechef för Renault.

• Har ni kännedom om att Renault ska återkalla fler modeller eller motorer för det här felet?
”Nej.”

Så ska du lockas att välja en Renault:
Nya kombiversionen av Talisman blir en av de viktigaste modellerna när Renault storsatsar på tjänstebilar.

Nytt designspråk: ”Det spretade en del”

En av de största satsningarna hos Renault just nu är att locka tjänstebilister.

”Omkring 20 procent av vår försäljning går idag till företagsmarknaden, om vi räknar bort hyrbilar och en del annat. Vår målsättning långsiktigt är att minst fördubbla vår företagsförsäljning. Vi har alla förutsättningar att lyckas. Utmaningen har varit att vi tidigare inte haft rätt typ av personbilar att erbjuda svenska företag men nu har vi det, oavsett om kunden efterfrågar en stor kombi eller en suv. Vi är nummer tre på transportbilssidan i Sverige så det finns en etablerad kultur inom vårt återförsäljarnätverk att jobba med företag.”

• Många franska bilköpare kopplar samman Renault med F1, men inte svenska bilköpare. Ska ni marknadsföra F1-satsningen mer?
”Nu var det ett tag sedan vi hade ett eget F1-team så det blir fantastiskt kul att följa nya Renault F1-teamet i årets tävlingar. Vi har gjort en del kommunikation på F1-temat tidigare och dragit fördel av att F1-tekniken även utvecklas på olika sätt för de vanliga bilarna. Motorsporten ligger oss varmt om hjärtat och vi satsar på Dacia i STCC samt Clio Cup och Formel Renault 1,6 i Sverige där vi exponerar våra RS-modeller. Vi har dedikerade RS-återförsäljare ute i landet så vi arbetar med motorsporten på olika plan och det blir säkert mer om F1 också med vårt eget team.

• Enligt en del av våra läsare har Renault fastnat i mitten med ”vanliga” bilmärken som Peugeot, Nissan och Seat. Det är helt enkelt svårt att skilja ut en Renault. Hur ska ni lösa det?
”De nya modellerna som kommer nu, bland annat Mégane, har utrustning som tillhör de högre segmenten och som alla konkurrenter kanske inte har, till ett rimligt pris. Sedan är designen ett av de viktigaste köpargumenten enligt de undersökningar vi gjort. Nu har vi ett gemensamt designspråk mellan modellerna. Vi ska särskilja oss, man ska kunna se att det är en Renault som kommer. Vi ska sticka ut.”

• Är det gemensamma designspråket viktigt?
”Det har varit vår designchefs strategi redan från början. Tidigare spretade det en del men nu har vi fått ihop det.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.