
Många biltillverkare satsar enorma summor på marknadsföring och pr, men tyvärr syns det inte alltid i tv-rutan. Enligt varumärkesexperten Carin Fredlund på Dagens Media är reklamen sällan särskilt bra.
”Det finns all anledning att ryta till mot de flesta bilmärkens reklamfilmer. Det är en enda grå, trist massa med vinlande vägar och överdrifter. Oftast är de internationellt producerade för att passa alla och därmed, i stort sett, ingen”, säger hon i ett avsnitt av DM Play.
Konkurrensen i bilbranschen är hård och Carin Fredlund är inte säker på att det finns plats för alla. Flera biltillverkare ligger riktigt risigt till, säger hon.
”Ta Opel till exempel, som för inte så många år sedan låg på över tio procent. De har tappat enormt på grund av att de är profillösa och ointressanta i den grå massan. Det här är en värld där den svaga, tysta och fega slås ut förr eller senare.”
Ett riktigt dåligt exempel på bilreklam kommer från Renault, enligt Carin Fredlund.
”En av de värsta, som jag kommer på just nu, är den för Renault Clio. En film som skulle visa att ingen kan glömma bort var och när de såg bilen första gången. En bil som ser ut precis som alla andra i sin klass. Jag har uppenbarligen aldrig sett någon eftersom jag inte minns det.”
Carin Fredlund tar också upp ett exempel på bra bilreklam: Mercedes nya kycklingfilm, som ska visa hur fjädringssystemet Magic Body Control fungerar.
”De kan visa teknisk framgång och tekniska fördelar med glimten i ögat, utan en enda millimeter billack. Den sprids som en löpeld på Youtube. Den gillar jag”, säger hon.
ams tv: Kolla in reklamklassiker från förr!