En japansk eller amerikansk bil snabbast på alla racerbanors heliga moder? Inte längre. Experimentbilen Ferrari 599XX blev först under 7-minuterstrecket.
Det var i onsdags som Ferraris testförare Raffaele de Simone tog sig runt Nordslingan på mindre än sju minuter. KLICKA FÖR STOR.
Varvtiden runt den numera 20 832 meter långa "Nordslingan" på Nürburgring håller mer än 0-100 och toppfart på att bli normen för hur duglig en sportbil är.
Och även om vi ska ta tillverkarnas uppgifter med en nypa salt så berättar rekordlistorna om Nissan GT-R på 7.26,7 och Chevrolet Corvette ZR1 på ännu vassare 7.22,4.
Dessa har gällt som rekord – om än vilt ifrågasatta. Fram till i dag. Ferrari låter nämligen meddela att testföraren Raffaele de Simone i onsdags dundrade runt banan på 6.58,16. Det är första gången en "produktionsbil" klarat 7-minutersvallen.
Spänn fast dig i soffan, kontorsstolen eller var du nu befinner dig – för här går det undan! Klicka på bilden ovan för att länka till YouTube och se rekordvarvet.
Bilen i fråga var Ferraris experimentbil 599XX, som stått som grund till den supersnabba 599 GTO. Det handlar om en extrem sportbil som konstruerats för banbruk. Även om den inte är ämnad för tävlingar är den ett teknologiskt laboratorium med flera innovativa lösningar för att göra den så snabb som möjligt på bana.
599XX drivs av en 700-hästarsversion av den V12-motor som sitter i 599 GTB Fiorano. Den har Ferraris High-Performance Dynamic Concept – ett nytt koncept som använder sofistikerad elektronik för att övervaka de mekaniska gränserna för vägegenskaperna.
Bilen har också Actiflow. Det är ett system som ökar marktryck och/eller luftmotstånd beroende på bilens inställning vid kurvtagning. Det gör att 599XX kan nå marktryck på närmare 800 kilo vid farter över 320 km/h.