Hoppa till innehåll
Recharge

Så mycket kostar nya Lotus Emeya

Den omtalade ”hyper GT:n” Lotus Emeya har fått priser och går även att konfigurera. Beräknade leveranser kommuniceras samt den hiskeliga motoreffekten.

John Sempill

Tre utrustningsnivåer erbjuds: instegsmodellen som kort och gott heter Emeya, sedan följer Emeya S, samt Emeya R. Den sistnämnda är flaggskeppsversion medan Emeya S blir en ”välutrustad” mellanvariant. 

Via den nylanserade konfiguratorn kan du skräddarsy din bil inför de första planerade europeiska leveranserna under årets tredje kvartal. 

Totalt får du sex ytterkulörer att välja mellan – Boreal Grey, Fireglow Orange, Solar Yellow, Akoya White, Stellar Black och Kaimu Grey.

Utrymmesmässigt handlar det om en bagagevolym med plats för 509 liter, generöst med benutrymme samt plats för tre alternativt fyra passagerare beroende på din generositet och tålamod. 

Stämningsbelysning och automatiserade dörrar och baklucka är standard, samt ett infotainment-system baserat på Unreal Engine-spelteknik för ultrasnabba interaktioner. 

Och priset? För standardmodellen Emeya gäller ett grundpris från 1 313 480 kronor. För den mellansaltade versionen får du ge 1 557 000 kronor, medan fullutrustade Emeya S hamnar på 1 841 850 kronor. 

Det låga Cd-värdet på 0,21 och den höga effekten på 905 hästar ger en bländande snabb 0–100-tid på 2,8 sekunder.

Instegsmodellen är dock inte fullt lika snabb: där får du förlika dig med tanken på 4,15 sekunder. Om man bara kunde få allt här i livet. 

Sedan får vi inte glömma att nämna räckvidden. Den beräknande WLTP-räckvidden är upp till 610 km beroende på version. Den maximala laddeffekten på 350 kW tillåter 10–80 procents påfyllning på 18 minuter. 

Vidare information om lanseringsdatum följer. Men redan nu kan du börja konfigurera bilen på Lotus svenska sajt.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Lotus Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.