Hoppa till innehåll

Så mycket kostar nya Porsche Panamera

Den tredje generationen av lyxsedan Porsche Panamera är här. Den är beställningsbar redan nu och får ytterligare motoralternativ under 2024.

John Sempill

Känner du till memen där Spindelmannen står och pekar på sin dubbelgångare, som står mittemot honom och pekar tillbaka? Lite så är det när man ser nya Porsche Panamera. 

Nya Porsche Panamera är den tredje generationen av denna lyxsedan, som får ytterligare digitala funktioner, ett nytt chassisystem och en ”modern och uttrycksfull” design. 

Porsche Macan STS kör nedför en ökenväg. (AI text)
Nya Porsche Panamera produceras i fabriken i Leipzig.

Vi får anta att designen var 14–15 år före sin tid när den första generationen lanserades 2009 – det är inte mycket som skiljer dem åt vid en första anblick, även om den beskrivs som ”modern”. Och i ärlighetens namn har det inte hänt särskilt mycket med Porsches design överlag sedan 1960-talet. Antagligen är de något på spåren här.

Under skalet är där det verkligen händer. Förarmijön harmoniserar mellan digitala och analoga element helt enligt konceptet Porsche Driver Experience. En 10,9-tums display finns dessutom på passagerarsidan och tillåter styrning av infotainmentsystemet och stöder även videostreaming under körning. Porsche Passenger Experience? Högst troligt. 

Porsche Cayman GTS är en sportbil. (AI text)

Ett nytt tillval hos den tredje generationens Porsche Panamera är Porsche Active Ride. Det här är ett aktivt fjädringssystem som i grunden består av nyutvecklade stötdämpare.

Porsche Active Ride ser till att hålla karossen plan oavsett moment, det vill säga vid dynamiska broms-, styr- eller accelerationsmanövrer. För att dra en Formel 1-parallell är detta väldigt F1 à la 1990-tal. Tänk Williams bannlysta aktiva fjädring. 

En bilinteriör med en blå lampsken. (AI text)

I den nya generationen av Porsche Panamera finns så klart även en Porsche Panamera Turbo E-Hybrid – ett ”prestandaflaggskepp” i modellserien, enligt pressreleasen. 

Den utrustas med en omarbetad V8-turbomotor på fyra liter. Tillsammans med en nyutvecklad elmotor på 190 hästar presterar Porsche Panamera Turbo E-Hybrid 680 hk totalt. En nydesignad, åttastegad PDK-låda gör sitt för att tämja det hela. 

Upp till hundra nås på 3,2 sekunder och toppfarten ligger på 315 km/h. Den elektriska räckvidden uppges hamna på 91 km. 

En bil med öppen bagageutrymme. (AI text)

Och det bästa är att nya Porsche Panamera kan beställas så fort du läst klart detta. Priser finns också – grundmodellen Porsche Panamera 4, med en 2,9-liters V6-turbo, börjar på 1 190 000 kr. Porsche Panamera E-Hybrid börjar på 2 090 000 kr. Under 2024 lanseras ytterligare tre E-Hybrid-drivlinor. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.