Det finns flera studier som visar att laddning påverkar batterierna mindre än man tidigare trott. Men det finns fortfarande en koppling mellan antalet laddcykler och batteriets hälsa.
Tyska forskare vid det tekniska universitetet i Aachen bestämde sig för att tillsammans med företaget The Mobility House undersöka hur batterihälsan påverkas av dubbelriktad V2G-laddning där ström kan återföras till elnätet, så att man slipper köpa el när den är som dyrast.
De jämförde mot att koppla in enkelriktad laddning direkt när man kommer hem samt användning av en så kallad smart laddare som laddar bär elen är som billigast.
Tre batteriet på 52 kWh vardera användes i testet. Under testet simulerades användning under tio år.
Läs även: Test av 3 000 begagnade batterier – ”Ingen anledning till oro”
V2G-laddningen slet mest på batteriet. Det tappade 21 procent i kapacitet. Konventionell laddning där laddningen sätts igång orsakade 18 procents försämring av batterikapaciteten.
Den tidsoptimerade laddningen visade sig ge minst slitage på batteriet, endast 12 procent.
Läs även: Vi provar V2G – dubbelriktad laddning spar stora slantar
V2G lönsamt trots ökat slitage
Forskarna har också gjort en ekonomisk beräkning och konstaterar att den ”smarta laddningen” spar 33 500 kronor jämfört med konventionell laddning.
Vinsten med V2G blev ännu större, 89 000 kronor, eftersom elen till hela hushållet kan köpas vid optimal tidpunkt.
Forskarna konstaterar också att det finns en förbättringspotential: ”God kunskap om hur batterier åldras gör det möjligt att optimera V2G-tjänster så att de sliter så lite som möjligt på batteriet”, skriver de i studien.
– Den allmänna oron att V2G skadar batteriet och orsakar för tidigt åldrande kan avfärdas, förutsatt att intelligent styrning används. Vehicle-to-Grid-teknik är framtiden för hållbar energiförsörjning, säger Dirk Uwe Sauer, professor vid det tekniska universitetet i Aachen.
Läs även: Studie: V2G kan bli gynnsamt ekonomiskt