Hoppa till innehåll

Saab räddat i sista stund av nytt avtal?

En ny ägarstruktur med en kinesisk bank kan bli räddningen för Saab. Ett nytt avtalsförslag ligger på GM:s bord och det innebär att Pang Da inte längre är ägare och att Youngman sänker sin andel väsentligt. Om allt går väl kan de anställa få sin försenade löner på måndag.

Saab räddat i sista stund av nytt avtal?
Om GM godkänner det nya avtalet kan de anställda snart få sin försenade novemberlön. I avtalet finns också en plan för hur Saab ska få igång sin produktion i Trollhättan igen.

General Motors
vill inte att Saab ägs
till 100 procent av kinesiska återförsäljaren Pang Da
och den kinesiska biltillverkaren Youngman
. Eftersom GM – enligt sitt gamla
avtal när man sålde till Spyker och Victor Muller – kan stoppa en ny ägare som
tar en större andel än 20 procent av Saab Automobile måste en ny ägare få
”godkänt” av GM.

Oviljan till de kinesiska ägarna deklarerade GM redan i början på november. Därför var det
bara att vandra tillbaka till ruta ett igen för Saabs styrelseordförande Victor
Muller och hitta en konstruktion som kunde accepteras av GM. Den uppgiften verkar
nu vara löst och får vi tro uppgifter från SVT:s nyhetsprogram Rapport (klicka
för att länka) fick GM ett nytt avtalsförslag på sitt bord i fredags.

Om GM accepterar
förslaget kan
de anställa få sin novemberlön utbetalad på måndag, en vecka
försenad.

Enligt bloggsajten
SaabsUnited.com” (klicka för att länka) innebär avtalet att Pang Da och
Youngman inte längre är med som delägare i Saab Automobile. Istället förvärvar
Youngman 19,9 procent av av Saabs ägare Swedish Automobile (”SWAN”, tidigare Spyker) med
Victor Muller i ledningen. SWAN i sin tur behåller en majoritetsandel i sitt företag med 50,1 procent och den nya finansiären, som sägs vara ”en av världens största banker”, äger 29,9 procent av SWAN. Med största sannolikhet är det en kinesisk bank som ännu inte är namngiven.

Avtalet innebär också
att GM ska få betalt
för sina så kallade preferensaktier och att de nya
finansiärerna ska lösa ut Saabs lån hos Europeiska investeringsbanken, EIB.
Även kostnaderna för att få igång produktionen igen finns med i den finansiella
planen men var dessa pengar ska komma från (en kinesisk bank?) nämns inte. För att lösa ut EIB och starta produktionen behövs stora belopp, sannolikt kring tre-fyra miljarder kronor. Vi
återkommer med fler detaljer så fort de blir kända, Saab-nyheten hos SVT Rapport går att se som ”Play Rapport” genom att klicka på länken.

Sent under
söndagskvällen framkom uppgifter från ”källor med insyn” som hävdar att GM med
stor sannolikhet godkänner den nya ägarstrukturen för SWAN och därmed Saab
Automobile. Däremot höjde samma källor ett varningens finger för nya bekymmer
som kan uppstå. Enligt dessa källor ska för några dagar sedan representanter för Youngman blivit
kallade till ett möte med talespersoner för svenska regeringen där man
deklarerade att nya avtalets konstruktion ”inte var bra”.

Hur regeringen skulle
kunna motsätta sig
Saabs nya ägarkonstruktion är dock svårt att se då man av
allt att döma slipper lånegarantierna för EIB-lånet, eftersom det övertas av de
nya ägarna. Fortsättning följer, som det brukar heta, och vi lär nog snart få veta mer om Saab-affärens alla detaljer.

Press Release: Swedish Automobile Continues Discussions With Youngman

Trollhättan, Sweden: Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it is in discussion with Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. Ltd. (Youngman) and a bank in China about an equity interest in Swan. The discussions include a short term solution to enable Saab Automobile to pay the November wages and continue reorganization. The outcome of the discussions is still uncertain. Any possible transaction would be subject to the approval of the relevant stakeholders.

Swan will keep the market informed of any developments.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.