
Till STCC-säsongen 2010 skulle en Saab ställa upp – men projektet lades i malpåse. Nu görs ett nytt försök inför 2012 års säsong.
Bilen i fråga är en Saab 9-3 som byggdes av Dealer Sport Team tillsammans med Saab Performance och Saab i Trollhättan. Från början hade bilen en biogasmotor, men nu pågår en konvertering till bensindrift.
”Med jämna mellanrum kommer det förfrågningar från olika håll. Just nu tittar vi på en lösning för att få ut den på banan tillsammans med en intressent”, säger Göran Olsson som byggde bilen för Dealer Sport Team.

Beslutet är kontroversiellt inte bara för att Saab har akuta ekonomiska problem, utan även för att många STCC-team valt att gå över till konkurrenten TTA. Men Joakim Tärnström, informationsansvarig på STCC AB, är naturligtvis glad.
”Det finns ett fantastiskt intresse runt Saab och den ingenjörskonst som bilmärket står för. Det är en riktig Saab inifrån och ända ut i karossen och vi är helt övertygade om att Saabfansen inget hellre vill än att se den på banan”, säger han.
Göran Olsson förklarar att motorn ska anpassas till det kommande reglementet för turbodrivna tvålitersmotorer.
”Det är i det här läget den mest kostnadseffektiva vägen för att göra bilen konkurrenskraftig till nästa år. Vi har använt originaldelar från Saab så långt det bara går och vi hade ett mycket bra samarbete med Saabs ingenjörer under utvecklingen av bilen”, säger han.