Saab Automobile ska vaska fram en ny ägare inom två månader, säger chefen Jan-Åke Jonsson. Den finns enligt honom fem seriösa intressenter, men de utpekade kinesiska Geely och Dongfeng förnekar att de är intresserade.
”Det finns fem intressenter som vi ska tala med och dessutom ett par som vi ska titta närmare på. Vi ska under de kommande två veckorna ta reda på vilka kandidater som är seriösa.”
Saabchefen Jan-Åke Jonsson säger att han ska prata med fem intressenter den närmaste veckorna.
Det är Saabchefen Jan-Åke Jonsson som uttalar för Automotive News Europe under den pågående bilsalongen i Genève. Han bekräftar att Saab har hjälp av Deutsche Bank att ta fram en tänkbar köpare och att arbetet pågår under den är veckan. Men han vägrar att nämna några namn på intressenter.
Rykten via stora nyhetsbyråer om att kinesiska biltillverkarna Geely Automobile och Dongfeng Motor Group skulle vara bland kandidaterna att köpa Saab, dementerades på onsdagen av representanter för båda företagen, enligt Automotive News Europe.
Branschtidningens webbupplaga citerar en ”senior executive” hos Geely som helt förnekar att hans företaget diskuterat att köpa Saab eller att man är intresserad av utländska företag över huvud taget.
Och enligt en ”talesman” för Dongfeng har det företaget inte heller diskuterat något bud på Saab och han sade sig inte känna till att Dongfeng skulle vara intresserat av Volvo heller, vilket det ryktades förra veckan.
Jan-Åke Jonsson sa på onsdagen att han hoppades att Saab kommer fram till en överenskommelse med någon part ”inom en eller två månader”.
Saab Automobile har press på sig att hitta en ny ägare sedan General Motors sagt att man släpper ansvaret för Saab vid årsskiftet samtidigt som svenska regeringen kräver besked om en ny ägare innan det kan bli aktuellt att ställa några lånegarantier.
Företaget befinner sig för närvarande under rekonstruktion.
GM:s vice vd Fritz Henderson sa i Genève på tisdagen att General Motors har avsatt pengar till Saab för att slutföra utvecklingen av nya Saab 9-5 och suven 9-4X. Däremot vill GM inte betala för att överföra tillverkningen av 9-5 från planerade Rüsselsheim till Trollhättan.