Hoppa till innehåll

Saabs kaxiga koncept

Saab stal showen när bilsalongen i Frankfurt öppnade för värlspressen på måndagsmorgonen. Anledningen till att Saab ”läckt” några bilder tidigare ooch inte hemlighållit projektet var att man visste att Audi hade en liknande bil på gång. Kriget om att vara först och att få uppmärksamhet är stenhårt. Det var stor trängsel i montern när den […]

Saab stal showen när bilsalongen i Frankfurt öppnade för värlspressen på måndagsmorgonen. Anledningen till att Saab ”läckt” några bilder tidigare ooch inte hemlighållit projektet var att man visste att Audi hade en liknande bil på gång. Kriget om att vara först och att få uppmärksamhet är stenhårt.

Det var stor trängsel i montern när den djärva konceptbilen 9X avtäcktes och designchefen Michael Mauer presenterade skapelsen som han till del är ansvarig för. Saab 9X ser ut som en sportbil men är samtidigt i Saabs anda ovanligt praktisk. ”Den fungerar både som coupé, roadster, kombi och pickup”.
Saab tror på multifunktionella bilar för framtiden. ”Att skapa den perfekta multidynamiska bilen för vår moderna livsstil är en ekvation där alla Saabs grundvärden ingår”, säger Michael Mauer.
Saab 9X är skapad av komponenter delvis utifrån en plattform som kommer inom GM-koncernen. Uställningsbilen är fyrhjulsdriven av en V6-mlotor på 300 hästkrafter, men den kan lika gärna göras framhjulsdriven..
Motorn är tvärmonterad och ligger bakom växellådan, för att ge bästa viktfördelning men också för att möjliggöra det mycket korta överhänget i fronten.
För en produktionsbil är det tänkbart att chassit görs höj/sänkbart med luftfjädring , för att ge bilen ännu större användbarhet.
Konceptbilen är en fullt fungerande prototyp sin skulle kunna sättas i produktion med mycket små ändringar. Saab ska nu utvärdera reaktionerna på 9X och blir de positiva sätter man igång utvecklingen av en bilmodell som tar upp många av idéerna hos 9X
Konceptbilen är fyrsitsig, med tydlig sportvagnskänsla, men den kan lätt göras om till tvåsitsig, med stor lastplattform bakom sätena. Öppnar man taket blir den till roadster, och med en knapptryckning förlänger man lastplattformen bakåt samtidigt som bakväggen fälls ner, och på några ögonblick blir det en pickup som rymmer ett par cyklar eller till och med en kanot.
Anledning till att bilen inte har traditionella strålkastare förklarar Michel Muer så här: ”Vi böhöver inte göra löjliga strålkastarformer för att att skapa identitet. Saabs grill är tillräckligt starkt som varumärke”.

Större
bild på bilen

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.