
Tänk om Saabs ekonomiska bekymmer hade gått att reda ut, och företaget sluppit konkursen 19 december 2011? Då hade Saab vid det här laget varit klara med den nya generationen 9-3 och därefter hade företaget förmodligen fått betydligt bättre ekonomi.
Som vi berättat förut var Saabs egenutvecklade plattform Phoenix flexibel och tänkt att användas till flera bilmodeller, förutom Saab 9-3 halvkombi, Saab 9-3X och Saab 9-3 Cabriolet. Även en mindre modell, Saab 9-1, fanns på önskelistan och Jason Castriota var även väldigt sugen på att skapa en modern Saab Sonett. Konceptbilen Saab Phoenix, som visades i Genève 2011, var den enda som blev verklighet.
Hur dessa bilar skulle ha kunnat se ut kan vi nu se, via en artikel hos amerikanska Road & Track. Samtliga tre Saab-modeller skulle kunna utrustas med elektrisk bakaxel, den som utvecklades hos e-AAM i Trollhättan (ett företag som knoppades av från Saab Automobile).
Foto/copyright: Jason Castriota Design LLC
Källa: Road & Track, Almost Famous: The last three SAABs