Hoppa till innehåll

Saab utvecklar flexibel plattform för 9-3

Nästa generation Saab 9-3 får en plattform som går att anpassa till kommande 9-5 och 9-4X. Saabs vd Jan-Åke Jonsson berättar i en intervju att det inte är någon nackdel att vara en liten biltillverkare – tvärtom. Jonsson berör också Spykers ekonomi. Att vara liten biltillverkare kan man vända till sin fördel, anser Saabs vd […]

Nästa generation Saab 9-3 får en plattform som går att anpassa till kommande 9-5 och 9-4X. Saabs vd Jan-Åke Jonsson berättar i en intervju att det inte är någon nackdel att vara en liten biltillverkare – tvärtom. Jonsson berör också Spykers ekonomi.

Saab utvecklar flexibel plattform för 9-3

Att vara liten biltillverkare kan man vända till sin fördel, anser Saabs vd Jan-Åke Jonsson i intervjun med Ny Teknik. Nästa generation 9-3 får en flexibel plattform, möjlig att använda till fler modeller.

Uttrycket "plattform" används flitigt inom bilindustrin och även bland de mera kunniga bilägarna som känner till släktskapen mellan olika modeller. Ordet är lite missvisande då det inte alltid är en gemensam bottendel som avses, utan en "bygglåda" där ingenjörerna kan plocka komponenter.

De ekonomiska fördelarna med en gemensam bygglåda är förstås att många standardkomponenter kan användas på flera bilmodeller. Höga produktionstal pressar priserna nedåt. En annan fördel är att komponenterna är beprövade, vilket minskar risken för kvalitetsproblem.

Nackdelarna med en gemensam plattform är att det binder ingenjörerna till en viss, på förhand given, konstruktion. Kanske finns det modernare lösningar som ger bättre resultat? Nog så frustrerande och det finns gott om exempel i historien där storskalighetens fördelar försvunnit då bilingenjörerna valt en egen (och dyrbarare) väg.

Saab utvecklar flexibel plattform för 9-3

Hur nästa generation Saab 9-3 ska se ut vet vi inte. Men vår illustratör på Motor Forecast har fått i uppdrag att drömma fritt och kom då fram till den här tredörrarsversionen. Man kan ju alltid hoppas! KLICKA FÖR STÖRRE

Just nu är Saab Automobile i full färd med att konstruera nästa generation 9-3, som väntas vara klar i slutet av 2012. Som vi berättat förut – se artikel på denna länk – har den amerikanska designern Jason Castriota värvats för att ge nya 9-3 den riktiga Saab-känslan. Bland annat får 9-3:an tillbaka kombikupéluckan bak, till Saab-vännernas stora förtjusning.

Tidigare rykten gav vid handen att Saab skulle utgå från nuvarande 9-3, GM:s så kallade Epsilon-plattform, för att spara tid med den nya modellen. Men enligt en intervju med Saabs vd Jan-Åke Jonsson i tidningen "Ny Teknik" skapar man istället en mycket flexibel plattform som kallas "Phoenix Architecture". Phoenix debuterar under skalet på nya 9-3 men sägs vara så mångsidig att det även ska bilda grund för nästa generation 9-5 och 9-4X. Ett av syftena med gemensam plattform för Saab-modellerna är att kunna bygga allihop på samma monteringsband i fabriken i Trollhättan.

Enligt intervjun i Ny Teknik anser Jan-Åke Jonsson att det inte är någon nackdel att vara liten biltillverkare, tvärt emot mångas uppfattning:
"Jag ser det som en styrka," säger Jan-Åke Jonsson. "Vi kan snabbt fatta beslut. Victor (Muller) och jag kan ta stora beslut på ett par minuter."

Jan-Åke Jonsson berör också de ekonomiska förhållandet mellan ägaren Spyker Cars och Saab Automobile. Att Spyker skulle kunna förbättra sin ekonomi genom att flytta över pengar från Saab anser han omöjligt:
"Allt inom Saab är inom en enorm ringmur," säger Jan-Åke Jonsson till Ny Teknik. "Det finns inga möjligheter att flytta pengar från Saab till Spyker. Riksgälden får varje månad en rapport och med Europeiska Investeringsbanken går vi varje kvartal igenom varje projekt. Och så har vi en kontraktsrelation med GM."

Hela intervjun med Jan-Åke Jonsson går att läsa på Ny Tekniks hemsida, klicka på denna länk för att öppna i nytt fönster.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.