Hoppa till innehåll
Recharge

Sammanställning påvisar låg brandrisk i elbilar

MSB får nu in många frågor om bränder i elbilar. ”Viktigt att betona att vi inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet”, säger myndigheten.

John Sempill

Frågor om bränder i elbilar är minst sagt ett hett ämne just nu. Detta är något som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tydligt märker av, varpå en faktasammanställning har gjorts. Kontentan är att risken för bränder i elfordon är låg. 

Statistiken enligt MSB:s sammanställning visar att totalt 490 tillbud med el eller el-/hybridfordon (även eltransportmedel såsom elsparkcyklar) har skett mellan 2018–2023, varav 120 gäller personbilar. 

Det ska tilläggas att bränderna inte alltid har haft någon påverkan på fordonets batteri, heller inte att branden i tillbuden alltid orsakats av batteriet. 

I myndighetens sammanställning skriver de i sina kommentarer till statistiken bland annat att bränderna i elfordonen ”har i några fall haft koppling till batterierna, i några elbilar startade branden i batterierna i samband med frontalkrock och mycket kraftigt krockvåld”.

I sammanställningen, som finns i sin helhet här, har MSB även beskrivit varje enskilt fall. I flera fall framgår att fordonets batteri inte skadades, och att batteriet inte heller var orsaken till branden. 

– Det är viktigt att betona att vi inte ser en dramatisk ökning av bränder som beror på batteriet i ett eltransportmedel, understryker Ulf Bergholm, handläggare på MSB, som även tillägger att ”risken för bränder i batterier är låg”.

Litiumjonbatterier förknippas främst med två risker: termisk rusning samt brand och farliga gaser. Termisk rusning kan orsakas av överladdning och höga temperaturer. 

– Det är viktigt att laddningen sker på ett säkert sätt och enligt rekommendationer från tillverkare samt enligt de regelverk som Elsäkerhetsverket har, fortsätter Ulf Bergholm.

– Men nya produkter kan ge nya risker och det är viktigt för oss på MSB att vi håller oss uppdaterade. Därför fortsätter vi arbetet med att följa upp bränder i eltransportmedel med litiumjonbatterier. 

Läs även:

MSB slår fast: Mindre brandrisk för elbil än fossilbil

Så ofta brinner Teslas bilar – jämfört med genomsnittet

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.