Hoppa till innehåll

Dieseln förblir dyr – Sänkning av reduktionsplikten dröjer till 2024

Dieselpriset kommer fortsatt vara högt under 2023. Först 2024 kan reduktionsplikten komma att sänkas.

I Sverige blandas 40 procent biobränsle in i dieseln, vilket gör att vi har Europas dyraste literpris på diesel. I bensinen blandas 10 procent etanol in. 

Inför valet lovade Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå på sex procent. Något som kan sänka dieselpriset med 5–7 kronor per liter och bensinen med 0,5–1 krona.

Enligt sajten Carup har den nya regeringen givit drivmedelsebranschen ett underhandsbesked så att de kan planera sin produktion. 

– Regeringen kommer att sänka reduktionsplikten från 1 januari 2024 till EU:s miniminivå, vilken nivå det blir är idag inte klart, säger Jessica Alenius, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige till Carup.

Det finns starka invändningar mot att sänka reduktionsplikten, bland annat från Energimyndigheten och drivmedelsbranschen själva.

– En kraftig sänkning av reduktionsplikten till 6 procent skulle enligt Energimyndigheten öka utsläppen med sex miljoner ton koldioxid per år, vilket motsvarar nästan två tredjedelar av Sveriges samlade utsläpp från personbilar 2021, säger Jessica Alenius till Carup.

Hårt drabbade bilister kan i stället hoppas på skattesänkning i närtid. En ny tillfällig sänkning av skatten som EU godkänt kan ge omkring 1,30 kronors lägre literpris.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.