Scania blir därmed huvudleverantör av elektriska fordon i Falkenklev Logistiks omställning för urbana och regionala transporter. Beställningen på 50 ellastbilar från Scania levereras hösten 2025.
– Denna affären blir den enskilt största affären för Scania Sverige när det gäller elektriska lastbilar, Johan Uhlin, vd på Scania Sverige, enligt ett pressmeddelande.
– De visar att vi satsar rätt, med vår satsning på egen batterifabrik i Sverige, på eget batterilaboratorium, med gröna batterier och bra prestanda och med vårt ladderbjudande.
I tillägg till omställningen av fordonflottan har Falkenklev Logistik som avsikt att etablera laddparker och solcellsparker i södra Sverige. På sikt avser logistikföreget att elektrifiera hela flottan.
– Vi på Falkenklev Logistik har ambitionen att göra vår fordonsflotta helt elektrifierad och har under de senaste åren tagit de nödvändiga stegen för att starta upp detta arbete, säger Victor Falkenklev, vd Falkenklev Logistik
Därför föll valet på Scania
– Att valet föll på Scania beror på helheten i erbjudandet, understryker Victor Falkenklev.
– Både fordonsprestandan och långa batterigarantier men också tillförlitligheten på fordonen genom de serviceavtal som vi knyter till dem som säkerställer att de fungerar lika smärtfritt när fordonen passerar 10 år och framåt.

De eldrivna fordonen från Scania kommer inledningsvis ersätta de fossildrivna lastbilarna som Flakenklev Logistik använder i Malmö och Helsingborg. Inför leveransen hösten 2025 blir DHL den huvudsakliga uppdragsgivaren.
– Med en kund som DHL och leverantör som Scania, som också har ambitiösa hållbarhetsmål, blir satsningar som denna möjlig, avrundar Victor Falkenklev.
Lastbilarna uppges vara utrustade med 416 kWh-batterier, i utförandena två- och treaxliga fordon.
Läs även: