I mitten av oktober öppnar Scania sin nya stora fabrik i kinesiska Rugao. Scanias största satsning sedan 1960-talet. Tillverkningen är till stor del automatiserad.
Bygget har kostat 22 miljarder kronor och tanken är att bli attraktivare på den kinesiska marknaden. Lastbilar från fabriken kommer också att levereras till Oceanien och Asien, det uppger Scanias vd Christian Levin till Financial Times.
Den globala trenden inom bilindustrin är att tillverka på samma kontinent där fordonen ska säljas – det minskar kostsamma och tidsödande transporter, men framför allt så slipper man tullar.

Fördelar att konkurrera på kinesernas hemmaplan
Eftersom tullarna ofta även omfattar komponenter kommer det inte att skeppas så mycket delar från Scania i Sverige till Kina.
– Målet är att etablera relation med många partners och leverantörer som vi också kan lära oss av. Siktet är inställt på att ha en grad över 80 procent av kinesiska leverantörer till den här fabriken, säger Christian Levin till Ekot i Sveriges Radio.
– Vi vill vara en del av ekosystemet, vi vill vara nära konkurrenterna, säger Christian Levin till Reuters.
Till Financial Times säger han att Kina har frihandelsavtal med fler länder än EU har.
Samtidigt som Scania satsar i Kina planerar den tyska konkurrenten Daimler att avveckla sin verksamhet i Kina.
Den första lastbilsmodellen som tillverkas i Rugao blir dieseldriven med möjlighet att köra på förnybart bränsle.
Läs även: ”Om inte detta lyckas finns inte Scania mer”
