Hoppa till innehåll
Recharge

Seat kan upphöra som bilmärke efter katastrofal försäljning

Seats försäljning har nästan halverats. Den sista Seat-bilen kan rulla ut 2028-2029 om det fortsätter likadant.

Det ser mörkt ut för Seat. Försäljningen sjönk med 45 procent i juli och ligger kvar på låga nivåer. Nu är frågan vad Volkswagen-koncernen ska ha det spanska bilmärket till?

I en intervju med brittiska Autocar berättar Volkswagen-chefen Thomas Schäfer att framtiden är oklar för Seat efter 2028-2029.

– Vi ska inte döda märket, bara se över dess framtid, säger vd:n.

Kan upphöra som bilmärke

Han menar att de har en plan för Seat fram till 2028 eller 2029. Fram till dess ska Seat fungera som ett instegsmärke för unga inom VAG.

Efter det kan Seat upphöra som bilmärke och i stället sälja andra produkter inom mobilitet, spår Schäfer. Seat är redan inne på det spåret med elskotern Mo 125 och mini-elbilen Minimo.

Seat har i dag ingen elbil efter att Seat Mii Electric lagts ned och de sportiga modellerna har flyttats till det separata märket Cupra.

Thomas Schäfer tror inte att Cupra blir något volymmärke, men har en tydlig profil som lockar unga köpare.

– Cupra är framtiden för Seat. Cupra är ett förnyat Seat. Cupra kommer att röra sig snabbare mot elektrifiering, avslutar Thomas Schäfer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.