Opinionsinstitutet Kantar Sifo har på uppdrag av Kvdbil frågat 1 447 svenskar, ”Vilket bilmärke har snyggast design?”. Svaret blev tydligt: 13 procent svarade Volvo. Marginalen till andraplatsen var stor. Mindre än hälften, bara 6 procent svarade Audi.
– När man pratar om Volvo är det vanligtvis inte designen som kommer upp först. I stället brukar fokus ligga på aspekter som säkerhet, kvalitet och lång livslängd. Men Volvo har en distinkt skandinavisk stil som betonar enkelhet, elegans och funktionalitet. Det är uppenbarligen något som tilltalar oss svenskar, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Yngre och stockholmare gillar Volvo mest
Volvotycket var något större hos kvinnorna än männen, 13 respektive 12 procent. Delar vi i stället upp de svarande efter ålder syns större skillnader. I kategorin 18–35 år fick Volvo 16 procent, medan bara 8 procent av dem mellan 56–79 år svarade Volvo.
Det finns även geografiska skillnader. I Stockholm gillas Volvos former mest (15 procent) medan i Malmö är det bara 7 procent. Där är det i stället BMW i topp med 8 procent.
Audi-ägare dissar Volvo
Ingen av dem som äger Nissan, Mitsubishi, Opel eller Honda tycker att deras märke är snyggast. Tvärt om är det med de stolta Mercedes-ägare. 53 procent sätter sitt märkes design främst. För Audi är siffran 46 procent och för BMW 37 procent.
De som rör de tyska prestigemärkena har inget gott öga till Volvo utan bara 4 respektive 3 procent av Mercedes- och BMW-ägarna gillar Volvos design. Ingen Audi-ägare gillar Volvos utseende.

10 bilmärkena med snyggast design
1. Volvo
2. Audi
3. Porsche
4. BMW
5. Mercedes
6. Lamborghini
7. Tesla
8. Jaguar
9. Saab
10. Volkswagen