2023 kommer Ford att lansera en helt ny elektrisk crossoversuv. Tillverkningen ska ske i Tyskland på tillverkarens fabrik i Köln. Det meddelade Stuart Rowley, chef för Ford Europa, under en presentation måndag morgon.
Det rör sig om frukterna av Fords samarbete med Volkswagengruppen som inleddes 2019. Den nya Puman ska nämligen bygga på tyskarnas elbilsplattform MEB, som bland annat VW ID.4 bygger på.
Räckvidden lovas bli omkring 50 mil och redan året därpå, 2024, ska den ännu namnlösa bilen få sällskap av två till MEB-elbilar. Den ena blir en nära besläktad ”sports crossover” medan den andra blir en lite mindre crossover som ersätter dagens Ford Puma.
Den nya helelektriska Puman ska byggas på Fords fabrik i Craiova, Rumänien.
Bygger gigafabrik i Turkiet
Ford ska även bygga en batterifabrik i samarbete med den sydkoreanska batteritillverkaren SK On i Turkiet nära huvudstaden Ankara. Tillverkningen ska dra igång 2025 och man siktar på en produktionskapacitet på 30–45 gigawattimmar (gWh). Det går att jämföra med Northvolt Ett i Skellefteå som siktar på att tillverka 40–60 gWh med batterier om året.

På transportbilssidan förnyas Fords anrika Transit-serie. 2023 ska man lansera skåpbils-varianten Ford Transit Custom och folkfraktaren Tourneo Custom som elbilar. Dessa kommer även att erbjudas med hybriddrift. Båda kommer åtminstone till en början säljas parallellt med de äldre modellerna med förbränningsmotorer.
På den rumänska fabriken ska sedan även de mindre Courier-varianterna av Transit/Tourneo att tillverkas från 2024.
600 000 elbilar om året

Med alla dessa nya modeller förväntar sig Ford öka sin elbilsförsäljning i Europa till 600 000 fordon år 2026. Under de kommande sex åren ska Fords produktion på ”elektrifieringscentret” i Köln öka till 1,2 miljoner fordon.
För att åstadkomma detta ökar man sina tidigare investeringar i fabriken med runt 2 miljarder dollar, eller över 19 miljarder kronor.
Ford Europa uppger att deras nya elbilssatsning ska låta företaget minska utsläppen från deras nybilsförsäljning till noll år 2035 – lagom till när EU väntas förbjuda försäljningen av bilar med förbränningsmotorer.