Som om det inte vore nog med General Motors stora återkallelser som omfattar miljontals bilar har också japanska Takata, en underleverantör som levererar krockkuddar till flera olika märken, drabbats av en stor skandal.
Så många som åtta miljoner bilar måste tillbaka till verkstaden eftersom krockkuddarna kan utlösa felaktigt eller i värsta fall inte alls. Nu visar det sig att Takata kan ha betett sig kriminellt för att sopa sandalen under mattan, skriver Automotive News.
Amerikanska NHTSA har beordrat Takata och amerikanska Honda att lämna över dokument som är upp till tio år gamla för att undersöka om det kan handla om olagligheter. Och enligt en artikel i New York Times kan också högt uppsatta chefer vara inblandade.
I artikeln träder två anonyma källor som tidigare jobbat inom Takata fram och berättar att företaget efter en bilolycka där föraren skadades på grund av en felaktig utlösare för krockkudden för tio år sedan gjorde 50 hemliga tester av krockkuddar.
Takata hittade farliga sprickor på enheten, men istället för att rapportera det ska cheferna inom Takata ha stoppat testerna och beordrat att alla dokument om testerna skulle förstöras.
Det skulle i så fall betyda att högt uppsatta chefer känt till säkerhetsriskerna och försökt undanhålla dem i tio år.
”Om uppgifterna stämmer måste företaget hållas ansvarigt för de fruktansvärda dödsfall och skador som detta orsakade. De här anklagelserna är trovärdiga och chockerande och motiverar helt klart en snabb och offensiv utredning”, säger senatorerna Richard Blumenthal och Edward Markey i ett uttalande.
Takata ser enligt ett uttalande ”allvarligt på anklagelserna” och samarbetar nu med NHTSA-utredningen. De anonyma uppgifterna från de tidigare Takataanställda är enligt företaget ”fundamentalt felaktiga”.
Läs också: Krockkudden löser inte ut – miljontals bilar drabbade
Läs också: Rekordmånga bilar återkallas för fel på krockkuddarna
Läs också: Audi återkallar 850.000 A4 efter fel på krockkudde