Trafikverket testar fyra olika system för elvägar. En lösning är skenor i vägbanan. Sedan 2020 har bussar har en 360 meter lång gatstäcka med elskenor varit i bruk.
Elvägarna gör att fordonen inte behöver lika stora batterier och blir då billigare och mindre miljöskadliga att tillverka. Dessutom ökar lastkapaciteten.
– Skillnaden i mängden batterier ett fordon behöver ha med sig jämfört med om fordonet endast lagrar sin energi i batterier motsvarar en gigantisk samhällsekonomisk och miljömässig kostnad. Att kunna minska mängden batterier med hjälp av elvägsteknik är en enorm fördel, säger Mats Alaküla, professor i elektronik vid LTH, till Ny Teknik.
Nu behöver elskenorna vintertestas ordentligt. Och det kommer det privat-offentliga samarbetsprojektet Evolution Road göra längs väg 333 utanför Kramfors. En 40 meter lång elskena kommer att monteras på vägen och vara kvar till våren 2024.
Syftet med testet är att ta reda på hur väl skenan, som limmas fast i vägen, tål snöröjning och isskrapning. Testet är passivt, vilket innebär att strömmen inte är inkopplad.
– Att testa hur elvägens egenskaper påverkas av snö och is i ett kallare klimat är viktig kunskap i vårt projekt. Det här är tester som inte kunnat ske i Skånes milda klimat, säger Anna Wilkens, innovationsledare från Innovation Skåne, i ett pressmeddelande.