Hittills har finansiell leasing varit vanligast för företag. Det innebär att företaget betalar av ner till ett angivet restvärde och att häften av momsen får dras av.
Den lösningen har varit attraktiv eftersom bilen kan köpas ut genom att lösa den resterade skulden som ofta ligger under marknadsvärdet.
Det andra alternativet är operationell leasing – en form som kan liknas vid hyra och där bilen ska återlämnas efter leasingperioden. Operationell leasing är absolut vanligast för privatleasing.
Gäller retroaktivt sedan 2019 – även för ”hantverkarbilar”
Efter ett fall i EU-domstolen 2019 har Skatteverket successivt skärpt sin syn på momsavdrag vid finansiell leasing. Nyligen ändrade Skatteverket texten på sin webbplats. De ser de flesta fall av finansiell leasing som avbetalning för bilköp – och vid bilköp är momsen inte avdragsgill förutom med några få undantag.
– Det är viktigt att veta att detta även gäller så kallade hantverkarbilar, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor.
Han berättar att avgörande detaljer i leasingavtalet är om man är tvungen att hitta en köpare för bilen efter leasingens slut eller om det står att äganderätten övergår till leasetagaren. Restvärdet får inte heller vara så lågt satt så att det blir uppenbart förmånligt att köpa loss bilen.
Hyra är enda alternativet framöver för de flesta
– I praktiken innebär detta att operationell leasing är det enda alternativet. Och då är det lika bra att vi kallar det hyra, för det är ju en hyra, säger Ronny Svensson.
Eftersom de nya reglerna formellt gällt sedan fem år tillbaka riskerar många företag en retroaktiv skattesmäll.