Hoppa till innehåll
Recharge

Vågad design på nya Octavia: ”ska väcka debatt”

Skoda visar upp framtidens Octavia – en eldriven konceptbil med ny design som ska både reta upp och inspirera.

Skoda laddar för en ny era och det är nästa generations Octavia som ska visa vägen.

I september visar märket upp ett helt nytt koncept på bilsalongen i München, som förhandsvisar en eldriven kombimodell med vad Skoda själva beskriver som ett ”vågat steg” i formgivningen.

Men även om det blir ett designmässigt kliv framåt, ska bilen enligt vd Klaus Zellmer fortfarande vara tydligt igenkännbar som en Skoda.

– Den kommer skapa mycket uppmärksamhet och kontroversiella diskussioner, säger han i en intervju med Autocar.

Konceptbilen baseras på Volkswagens nya SSP-plattform (en efterföljare till dagens MEB) och blir en av Skodas första modeller med nästa generations elarkitektur och självkörande teknik.

Zellmer förklarar att en eldriven Octavia aldrig var aktuell på MEB-plattformen, som lämpar sig bättre för högbyggda suvar.

För en låg och rymlig modell som Octavia behövdes mer teknisk flexibilitet och därmed nästa plattformsgeneration.

El och bensin parallellt

En produktionsklar version av den eldrivna Octavian väntas först mot slutet av 2020-talet.

Samtidigt överväger Skoda att låta den säljas parallellt med en uppdaterad version med förbränningsmotor, för att möta olika behov i både privat- och företagssegmentet.

– Det finns tillräckligt med volym i marknaden för att ha två modeller samtidigt. Allt beror på kundernas inställning, särskilt inom flottsegmentet, säger Zellmer.

Även en laddhybridversion av Octavia är på väg tillbaka, som ett svar på ökad efterfrågan.

Fabia får stanna

Utöver den nya Octavian bekräftar Zellmer att modellerna Fabia, Scala och Kamiq får leva vidare långt efter 2030, i strid med tidigare besked.

De ska uppdateras för att klara de nya Euro 7-kraven, vilket ger Skoda ett bredare modellutbud i en tid när många märken smalnar av.

Det innebär också att instegsmodellen Epiq, som tidigare var tänkt att ersätta dessa bilar, nu får en mer kompletterande roll i Skodas framtida elprogram.

Vision 7S blir flaggskepp

Nästa år lanserar Skoda också en sjusitsig elbil baserad på Vision 7S-konceptet.

Modellen ska bli märkets nya flaggskepp, med rymligt inre och avancerad teknik. Internt kallas bilen ”Space BEV” – en blinkning till dess rymlighet.

Efter det väntas inga större nyheter på kort sikt.

– Då har vi nått toppen av vårt modellprogram. Inga nya nischmodeller är planerade, säger Zellmer.

Det gäller även ett eventuellt återupplivande av kultförklarade Yeti, trots att Zellmer personligen hyllar modellen. Fokus ligger nu på volym, eldrift och kostnadseffektivitet.

Skoda undersöker också möjligheten att lansera indisktillverkade modeller på nya marknader i Europa, däribland Kushaq, men bara om det inte kolliderar med befintligt modellutbud.

Slutligen bekräftar Zellmer att Skoda fortsätter leda utvecklingen av förbränningsmotorer och MQB-arkitekturen inom VW-koncernen, utan faställt slutdatum.

Hur mycket mer som investeras i förbränningsteknik beror på hur framtida utsläppslagstiftning utvecklas men budskapet är tydligt: Skoda vill täcka hela spektrumet, från bensin till el.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Skoda

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.