Bakom ratten satt den polske rallyföraren Miko Marczyk, som lyckades ta sig hela vägen från Polen via Frankrike, Belgien och Nederländerna och tillbaka utan att tanka en enda gång.
Totalt kördes 2 831 kilometer, alltså över 280 mil, innan den modifierade men i grunden serietillverkade Skoda Superb 2.0 TDI slutligen stannade.
Snittförbrukningen landade på otroliga 2,61 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar 0,26 liter per mil, nästan hälften av bilens officiella förbrukningssiffra.
Läs också: PROV: Nya Skoda Superb – vi har kört prototypen
Rallyförare bakom ratten
Miko Marczyk är till vardags aktiv i europeisk rallysport, men i det här rekordförsöket gällde det att göra motsatsen till vad han brukar: köra extremt lugnt, noggrant och effektivt.

– Jag körde med lätt gasfot och planerade varje inbromsning. Det var en utmaning på ett helt nytt sätt, berättar Marczyk i ett uttalande till Skoda.
Resan tog flera dagar och gick genom både tät trafik och kuperade landskap. Temperaturen låg nära noll grader under delar av sträckan, vilket normalt sett ökar bränsleförbrukningen, men trots det klarade bilen rekordet med marginal.
Rekordbilen var i princip standard, med bara några små justeringar. Den hade ett 66-liters dieseltank, specialdäck med lågt rullmotstånd och en något sänkt fjädring för bättre aerodynamik.
Resten var helt original, med samma motor och växellåda som i bilarna som säljs hos återförsäljare.
Läs också: Skoda Vision O visar framtiden för Skoda Octavia
Dieselns sista revansch?
Resultatet är en påminnelse om att moderna dieselmotorer fortfarande har en imponerande effektivitet, särskilt på långkörning.
För svenska bilägare, där dieselns framtid ofta ifrågasätts i takt med elbilarnas framfart, visar rekordet att tekniken fortfarande har sina styrkor.
Skoda Superb säljs även i Sverige, både som laddhybrid och diesel. Rekordet gäller alltså inte en specialbyggd tävlingsbil, utan en version som i stort sett går att köpa här hemma.
Att rekordet slås just nu, i en tid då dieselbilar fasas ut på många marknader, är också symboliskt. Trots skärpta utsläppskrav och politisk press visar Skoda att det fortfarande går att pressa förbrukningen till nivåer som många elbilar får kämpa för att matcha i räckvidd per tank eller laddning.