Jeff Bezos vet att man måste ha något som sticker ut och attraherar kunderna. I Slate Autos fall är det lågt pris och en ovanligt anpassningsbar konstruktion. Bilen kan byggas efter kundens speciella behov.
Grundvarianterna är en femsitsig suv eller tvåsitsig pickup. Till dessa kan ett hundratal delar adderas.

Slate Auto menar att den modulära konstruktionen gör bilen billigare – att man bara behöver betala för det man verkligen behöver.
– Definitionen av vad som är prisvärt är bristfällig. Vi vill ge makten tillbaka till kunderna – de som bilindustrin glömt bort, säger Chris Barman, VD för Slate Auto.
Bilens utseende varieras i oändlighet genom foliering – något som också skyddar den underliggande lacken.
Ett annat sätt att spara pengar är att inte ha någon infotainmentskärm, i stället finns det hållare för förarens egen mobiltelefon eller surfplatta. Bilen är också förberedd så att ägaren själv kan sätta in extra högtalare för att få bättre ljud.

Bilen drivs av en elmotor på bakaxeln som levererar 204 hästkrafter (150 kW). Till en början säljs Slate med ett batteri på 53 kWh som ger 25 mils räckvidd. Det kommer också ett större batteri på 84 kWh som ger 40 mils räckvidd.
Slate kan laddas med upp till 120 kW DC och 11 kWh AC.

Slate är ingen stor bil med nordamerikanska mått mätt, längden är 444 cm.
Priserna börjar på 20 000 US-dollar (cirka 195 000 kronor).

Läs även: De 10 billigaste elbilarna att äga – enligt ägarna