Hoppa till innehåll
Recharge

Uppgifter: Slut på glädjesiffrorna när EU skärper utsläppstester för laddhybrider

Data om verklig förbrukning ska göra laddhybridernas förbrukningssiffror mer rättvisande.

EU planerar att införa tuffare metoder för att testa förbrukning och utsläpp hos laddhybridbilar. Det skriver Reuters, med hänvisning till källor inom EU. Den nya testmetoden ska enligt uppgift inkludera data från mätare som övervakar den faktiska bränsleförbrukningen i bilarna. Dessa mätare ska enligt EU-lag finnas i alla nya bilar från och med 2021.

Detta ska ge en mer realistisk bild av hur mycket bilarna faktiskt använder sina förbränningsmotorer. Den nya testmetoden förmodas införas runt år 2025, enligt Reuters källor. Den nya testmetoden kommer i så fall driva upp de genomsnittliga utsläppssiffrorna för många bilmärken, vilket skulle tvinga dem att sälja fler rena elbilar för att hamna under EU:s gränsvärden.

Har kritiserats länge 

Laddhybrider kritiseras ofta för att vid verklig körning ha betydligt högre bränsleförbrukning än vad de officiella siffrorna säger. Det framkommer bland annat i auto motor & sports begagnatdatabas, där 55.000 bilägare själva betygsätter sina bilar. Där uppger laddhybridägare att förbrukningen ofta är flera gånger högre än vad de officiella siffrorna säger.

Frågan om den faktiska förbrukningen i laddhybrider har varit aktuell länge. Den europeiska miljöorganisationen Transport and Environment, som själva genomfört omfattande förbrukningstester, skrev i november 2020 att laddhybrider är ”fejk-elbilar byggda för att ge bra resultat i laboratorium och låg skatt” och att de ”inte är byggda för verklig körning”.

 
 
 
 
 
Uppgifter: Slut på glädjesiffrorna när EU skärper utsläppstester för laddhybrider
Med laddhybridteknik kan även stora och tunga suvmodeller få mycket låga förbrukningssiffror.

Dubbla förbrukningen

De låga förbrukningssiffrorna som tillverkarna anger beror på hur bilarna testas i den så kallade WLTP-körcykeln, som på grund av sin utformning premierar laddhybrider.

Ett exempel är den populära laddhybriden Volvo XC60 T8 Recharge, som på pappret förbrukar 0,25 liter bensin per mil. I auto motor & sports test drog bilen 0,49 liter per mil, alltså dubbelt så mycket.

Enligt den internationella organisationen ICCT är ett av problemen med laddhybrider att bilarnas förbränningsmotorer används mycket mer i verkligheten än vad som antas i EU:s utsläppstester.

Detta beror dels på att den faktiska elektriska räckvidden är kortare, men också på att bilarna laddas mindre sällan än vad man räknar med.

Måste laddas för att fungera

På grund av förmånliga skatteregler används laddhybrider ofta som företagsbilar, och i den här gruppen är den avvikelsen extra stor. Enligt ICCT beror detta på att de som kör bilarna har lägre incitament att faktiskt ladda upp bilarna när de själva inte står för bensinkostnaden.

 
 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.