Vår reporter Elias Medelberg i testlaget beklagade sig nyligen högljutt över hur en testbil varnade med ljud varje gång han råkade komma en (1) kilometer i timmen över hastighetsgränsen; något som är lätt hänt i nedförsbacke.
Nya bilar som säljs inom EU måste ha ett särskilt system som varnar när föraren kör för fort. Systemen går att stänga av, men hos vissa märken kan det krävas upp till fem knapptryck.
Studier visar att många även irriterar sig på fillhållningssystemen som piper eller tar över styrningen när man kommer nära vägmarkeringarna.
Att hjälpsystemen irriterar förarna gör att de stänger av dem, och då gör systemen ingen nytta.
– Även om det är en utmaning att få biltillverkarna att införa de senaste säkerhetssystemen, är den verkliga utmaningen att övertyga konsumenterna om att systemen är nödvändiga. Det finns en oroande trend i medier och sociala kanaler som uppmuntrar förarna att stänga av dem, säger Euro NCAP:s generaldirektör Michiel van Ratingen till Autocar.
För att minska förekomsten av onödiga varningar som irriterar har Europ NCAP börjat samarbeta med biltillverkarna. Bland annat Volvo och Tesla har redan jobbat med detta på egen hand.
– Vi måste börja utforska detta, särskilt när vi får rapporter om att folk inte använder systemen eftersom de inte förstår fördelarna eller ger falsklarm, säger Tom Leggett på brittiska branschorganisationen Thatcham Research, till Autocar.