Hoppa till innehåll
Recharge

Slutet för Volvo V60 och V90 – satsar allt på el-SUV:ar

Volvo överger sina ikoniska V60- och V90-kombibilar och ersätter dem med högre modeller.

Volvo förbereder sig för en framtid utan sina klassiska kombibilar. Företagets vd Jim Rowan har nu bekräftat att det saknas utrymme i produktstrategin för en ny V60 eller V90.

Istället kommer Volvo att satsa på elektriska SUV:ar och en ny generation av upphöjda sedanmodeller, som den nyligen presenterade ES90.

SUV:arna tar över

Kombibilar har varit en central del av Volvos identitet i flera decennier, men enligt Rowan är de inte längre en prioritet.

– Ja, vi kan ha en framtid utan kombibilar, för marknaden har förändrats, säger han i en intervju med Autocar.

Han pekar på att SUV:ar nu erbjuder samma praktiska egenskaper som kombibilar, men med en högre körställning – en faktor som lockar fler köpare, särskilt kvinnor.

– Vi ser att beslutstagare vid bilköp allt oftare föredrar en högre sittposition. Därför har vi höjt markfrigången även på våra sedanmodeller, fortsätter han.

Ingen plats i Volvos framtidsplan

Volvos långsiktiga produktstrategi, kallad ”8×8”, innebär att åtta modeller lanseras över en åttaårsperiod. En eventuell halvering av produktlivscykeln till sju modeller gör det ännu svårare att motivera en ny kombimodell.

Med en framtida lineup bestående av eldrivna modeller som EX30, EX40, EX60, EX90 och ES90 ser Volvo ingen lucka för en traditionell kombi. Den enda möjliga kandidaten är en mindre ES90-inspirerad modell – eventuellt kallad ES60 – men inga beslut har tagits.

– Det är väldigt dyrt att utveckla nya modeller, att lansera dem och att marknadsföra dem. Därför måste vi göra medvetna val om vilka segment vi ska konkurrera i, förklarar Rowan.

XC60 tar över V90:s roll

Istället för en ny V90 kommer Volvo att anpassa sin populära XC60 för att fylla tomrummet.

– Snarare än att ta fram en ny V90, är det kanske bättre att positionera XC60 på ett nytt sätt? säger Rowan.

Han lyfter fram att Volvo redan breddar modellens erbjudande med versioner som Black Edition och Cross Country, vilket gör att man kan attrahera fler kunder utan att behöva utveckla en helt ny bil.

Volvo flyttar produktion från Kina

Samtidigt meddelar Volvo att man flyttar produktionen av EX30 från Kina till Belgien, för att undvika höga tullar på kinesiska elbilar i Europa. Just nu kommer högerstyrda EX30-modeller fortfarande från Kina, men det väntas ändras framöver.

Volvo EX30 står parkerad på ett snötäckt fält, med en vintrig skog i bakgrunden. En av Volvos nya eldrivna SUV:ar.
Volvo EX30 är en av de kompakta el-SUV:ar som ersätter märkets traditionella kombibilar. Är det här framtiden för Volvo? Foto: Volvo

Även ES90 kommer till en början att byggas i Chengdu, Kina, men de höga importtullarna kan begränsa försäljningen i både Europa och USA.

– Det innebär att vi kan behöva flytta produktionen till vår fabrik i Charleston, USA, för att undvika de 112,5 procent i tullar som skulle drabba modellen på den amerikanska marknaden, säger Rowan.

Är det rätt väg för Volvo?

Volvos beslut att skrota sina kombibilar markerar slutet på en era. Samtidigt är SUV-trenden starkare än någonsin, och Volvos strategi speglar utvecklingen på marknaden.

Frågan är nu om traditionella kombiälskare kan tänka sig att byta till en SUV – eller om Volvo tappar sin unika position. Vad tycker du? Kommentera nedan!

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.